O carte cât (şi
ca) o Biblie: “TEROAREA COMUNISTĂ în
RASSM (1924-1940) şi în RSSM (1940-1947)” de Alexei MEMEI
Categoric, pentru patriotul Vasile Şoimaru, harnicul militant pentru Unire,
Prutul nu mai are conotaţia de hotar nedrept în sânul Neamului. Niciun
basarabean, cred, n-a trecut Prutul de-atâtea ori de câte a facut-o
universitarul de la ASEM Chişinău în ultimele două decenii, doar cu scopul de a
trezi din somnul uitării românismul cel încă adormit. Şi de fiecare dată când
trece prin preajma locurilor de unde se trage, prin strămoşii săi de demult,
aduce şi cărţi (scrise la Chişinău) pentru
Biblioteca din Mirosloveşti, îmbogăţind colecţia de carte basarabeană
(a cărei fondator este) a acestei instituţii culturale săteşti de pe malul
Moldovei.
Pe 26 martie a acestui an, însoţit de inginerul (şi maestrul fotograf) Marcel
Porumbescu, un basarabean frumos clădit la trup şi, fără îndoială, în bună
proporţie şi cu ceea ce nu se vede repede-repede dar se întrevede neîntârziat,
dr. Vasile Şoimaru mergea la Tg. Mureş, ca să sărbătorească, împreună cu
ardelenii de la Biblioteca Judeţeană, bucuria aceea a Neamului care a ţinut
doar douăzeci şi doi de ani. Şi, evident, să împărtăşească speranţa unei noi
împliniri de aceeaşi natură.
De data aceasta, cărturarul basarabean (membru al UniuniiScriitorilor) se
grăbea tare şi am convenit să ne întâlnim într-o locaţie de pe traseul globe-trotterului
(eticheta e absolut justificată de miile de kilometri parcurşi pe melegurile
românilor împraştiaţi prin Lume). Împreună cu primarul nostru, ec. Ionuţ
Gospodaru, am zăbovit la Cristeşti atât cât timp a fost necesar pentru sorbirea
unei ciorbe de post, ingredimentată cu dulcile vorbe “moldovineşti” (ale limbii
române, evident) despre abia alesul preşedinte de la Chişinău şi speranţele
aduse cu el. Ba, taman acum, cei de la Radio România Internaţional îl
programaseră cu un interviu, în direct. Aşa că întâlnirea ocazională cu
prietenul nostru, un “om zbuciumat” (prin cinstitele lui treburi în Cetate, în
spiritul dregătorilor Şoimăreni pe care-i continuă peste timp), a fost pe fugă.
La despărţire mi-a întins, din mers, o carte cât o Biblie, cu următoarea
poruncă: “s-o citeşti, că-i a
învăţătorului meu de istorie şi că a muncit la ea douăzeci de ani”.
Şi iată-mă astfel cu voluminosul tom de circa 800 de pagini în braţe şi cu “misia”
de suflet – să-l citesc. D’apoi cât crede universitarul de la ASEM că poate
citi dăscălaşul rural de la Mirosloveşti, cu gospodărie pe cap, tocmai când
treburile urgente de primăvară trag omul de mânecă chiar şi prin somn?!.
Desigur, nu l-am dezamăgit nici acum pe dr. Vasile Şoimaru, care (mi-a
specificat expres) nu dă cărţile osârditorilor cărturari din Basarabia decât
celor asupra cărora e convins că le şi citesc. Şi, eu lăsând impresia că mă număr
printre cei selectaţi de rigurosul distribuitor (el însuşi făuritor) de carte
basarabeană, am avut, de data asta, o
răspundere care mi-a întrecut cu mult solvabilitatea. Efortul meu intelectual,
cu folos doar în ce mă priveşte, a trebuit, însă, să se concretizeze şi într-un
modest omagiu de cititor, adus autorului. Am aflat mai apoi, indirect, că la
travaliul demersurilor necesare tipăririi acestui volum monumental (o parte însemnată
a acestei acţiuni) a contribuit şi cel care mi-a intermediat privilegiul de a
fi printre primii beneficiari ai acestei opere. Prin urmare, cronica de faţă e
un mod de a mulţumi de două ori – evident, cu măsură diferenţiată – celor care
mi-au oferit darul.
*
Cartea istoricului Alexei Memei, “Teroarea comunistă în RASSM (1924-1940) şi
în RSSM (1944-1947)” , Ed. “Serebia”, Chişinău, 2012, e o carte “grea”,
un tratat aplicat de istorie a ocupaţiei ruseşi, bolşevice, în vatra românilor
din Est. E o carte de căpătâi pentru istorici, dar şi pentru cei care ştiu, de
la Bălcescu încoace, că “istoria e cea dintâi carte a unui neam”. Mânat de
curiozitatea celui nerăbdător să afle, precipitare născută din puţinătatea
timpului rămas pentru asta, am citit-o într-o oarecare grabă, ceea ce mă obligă
să revin aspura ei. Categoric, însă, pentru oricine o are, cartea lui Alexei
Memei e o carte de uz permanent. E concentraţia unei întregi chimii
bibliografice, in contextul temei amintite, căci conţine 1171 de note de subsol.
E cartea unui Sisif invingător.
Dar ce-şi propune în ea autorul (în înţelesul cititorului comun pe care îl
reprezint)? Aflu asta şi prin
contribuţia intermediară a prefaţatorului: dr. hab. conf. univ. Anton Moraru,
distinsul istoric pe care îl citesc cu interes din “Literatura şi arta”.
Aşadar, din bogata bibliografie consultată de autor rezultă că demascarea
politicii coloniale ruseşti în teritoriile locuite de români suferă de o
anumită indulgenţă, ce relevă o atitudine de obedienţă a autorilor faţă de
stăpânii-invadatori, chiar dacă preocupările acestor autori înseamnă,
cantitativ, o sumă de peste 200 de lucrări, în perioda 1924-2008. În Ucraina,
constată istoricul A. Memei, aceeaşi problematică este relevată mult mai
realist, exemplificând cu o lucrare fundamentală din 2002. Referitor la
istoricii şi politologii occidentali, aceştia tratează respectiva problematică
subiectiv, privindu-i pe moldovenii transnistreni ca pe o etnie
diferită de români.
În ce priveşte strategia bolşevică de deznaţionalizare, mai ales prin
infometarea populaţiei româneşti din Transnistria şi, implicit, consecinţele
acesteia, Alexei Memei găseşte cusururi şi în lucrările unor autori pe care
nu-i suspectează de rea credinţă, dar pe care îi taxează pentru
superficialitate – spre exemplu în politica de înfometare organizată, din
perioda 1930-1933, când aceştia au centrat cauzalitatea foametei pe condiţiile
meteorologice accidentale. Ei, arată autorul, au neglijat o corelare corectă a
fenomenului cu ceea ce se întâmpla, în aceeaşi periodă, şi în Basarabia unită
cu Ţara, unde lipsurile permiteau totuşi un trai omenesc.
Principiile ştiinţifice ale cercetării istorice, care (conform
prefaţatorului) “constituie suportul teoretic şi metodologic al lucrării”, îl
motivează superior pe Alexei Memei să rescrie şi să dezvolte obiectiv – pe baza
logicii ştiinţei, a metodei statistice de analiză şi cercetare – politica
specifică expansionismului bolşevic în teritoriile româneşti din stânga Nistrului,
teroarea abătută asupra băştinaşilor transnistreni.
Lucrarea ştiinţifică a lui Alexei Memei este inovativă, ne asigură dr. Anatol Moraru, căci prin ea “a fost
deschisă o nouă direcţie de cercetare, completă şi profundă, a crimelor
regimului totalitar şi comunist în RASSM şi RSSM”. Este dezvoltată de autor, pentru prima oară
în istoriografie, folosirea “metodelor economice şi sociale” în teroarea
organizată cu scopul dominaţiei totalitare în RASSM, folosindu-se “metode de
genocid” (sintagma este uzitată frecvent de autor).
Amplul volum aflat aici în atenţia cititorului care îndrăzneşte această
modestă cronică este conceput în două părţi, denumite în firească relaţie cu
“cadrul cronologic şi geografic” deductibil din titlul cărţii. Perioadei
comuniste în RASSM (1924-1940) îi dedică nouă capitole, iar perioadei comuniste
în RSSM (1940-1947), două capitole.
Autorul îşi fondează ampla cercetare pe treizeci de lucrări specificate în
Bibliografie şi pe o multitudine de materiale de arhivă, introduse pentru prima
oara în circuitul ştiinţific (ne asigură prefaţatorul). Între aceste documente
de arhivă, multe cu menţiunea”strict secret”, am numărat peste 100 de tabele
statistice, liste nominale, interogatorii, rapoarte, anchete de partid etc.,
numai pentru primul capitol.
Demonstraţia aurorului cu privire la
metodele terorii comuniste folosite în Transnistria – ce au avut drept
consecinţe orori calificate în dreptul civilizat drept “crime împotriva
umanităţii” – se desfăşoară în jurul unor evenimente şi acţiuni care constituie
epicentre ale fenomenului istoric cercetat, “direcţii de acţiune” (cum le
numeşte autorul în “Incheierea” volumului), după cum urmează: răscoalele
ţăranilor din stânga Nistrului, deportarea ţăranilor înstăriţi în Siberia şi în
nordul URSS, colonizarea satelor de moldoveni cu demobilizaţi ruşi şi ucraineni
ai armatei roşii, cuprinderea forţată a ţăranilor în colhozuri şi exodul
colhoznicilor, înfometarea organizată, măcelul de la Nistru (pentru RASSM);
represiunile comuniştilor în stânga Nistrului, excluderea din partid a
comuniştilor aflaţi sub administraţie românescă în timpul războiului, politica
de cadre a partidului comunist, foametea organizată în 1945-1948 (pentru RSSM).
Cartea lui Alexei Memei are capacitatea de a “furniza” oricui o citeşte
“materialul probator” pentru ceea ce autorul califică în titlul cărţii drept
“teroarea comunistă”, ca strategie, tactică de deznaţionalizare pentru a
stăpâni. Metodele legate de înfometare însemnând
exterminarea în masă a populaţiei băştinaşe, între altele, determinând până şi
atrocităţi legate de canibalism – consecinţe care produc cititorului similitudini cu practicile naziste. Ţăranilor moldoveni nu le rămâneau, în condiţiile date, decât câteva
perspective, privind viaţa sau moarte: să treacă Nistrul în Basarabia aflată
sub administraţie românescă, cu riscul de a fi împuşcaţi de soldaţii armatei
rosii (în postură de grăniceri), să se spânzure sau să moară de foame (“umflaţi”),
să se revolte, cu preţul impuşcării sau deportării.
Iată, în întărirea celor de mai sus, căteva exemple. Numai în trei luni din
iarna anului 1933, doar într-o arie limitată a hotarului pe care îl reprezenta
Nistrul, au trecut frontiera în Basarabia (România) 314 familii în ianuarie,
425 (1449 suflete) în februarie, 503 familii (1644 suflete) în martie. Dar cu
ce preţ!? Sute, chiar mii de împuşcaţi. La Olăneşti a fost înroşită gheaţa
Nistrului de sângele celor 40 de transfugi moldoveni, împuşcaţi mortal în
timpul treceri hotarului. La una din cele 20 de răscoale din RASSM, asupra
satului Plosca s-au tras 360 de bombe, iar în satul Mălăieşti (satul natal al
autorului cărţii) au fost împuşcaţi la primărie, ca represalii, 50 de ţărani.
Desigur, exemplele tragice sunt abundente. Un ţăran, urmare a obligaţiilor
de predare a produselor agricole (peste puteri) s-a spânzurat, într-un gest de
protest, punându-şi biletul de obligaţiune la nodul spânzurătorii încropite. Un
altul, după ce predase 830 de kg a fost bătut bestial, până la hemoragie (pe
urechi), doar fiindcă nu mai putea da diferenţa de 124kg. Şi cine credeţi că
erau călăii? Erau împuterniciţi politici, terorişti, miliţieni, ostaşi ai armatei roşii,
bandiţi de drept penal.
Teroarea îndreptată asupra “culacilor” (chiaburilor) a dus la sărăcirea
dramatică şi la moartea prin înfometare, în cazul celor care nu au împărtăşit
soarta deportaţilor, de fapt, un calvar cu aceleaşi urmări. Dacă vom corela
statistica oferită de autor cu privire la numărul gospodăriilor aparţinând
culacilor (344), număr extins până la 3200, cu ţăranii mai înstăriţi, putem deduce că cei mai mulţi dintre culaci
(autorul nu a găit liste complete) au luat drumul Siberiei, doar observând
listele cu cei propuşi pentru deportare de comitetele raionale (către
comitetele regionale) numai din raioanele Grigoropol, Tiraspol, Slobozia – 481 de familii (apar în statistică încă 100
de persoane, pentru încălcarea fâşiei de frontieră).
Printre deportaţi, o pondere mare o ocupă învăţătorimea, care s-a opus bolşevizării
şi a solidarizat cu ţăranii, participând la mişcările lor de revoltă. Din
listele nominale prezentate de autor pentru mai multe categorii
socio-profesionale, rezultă că au fost deportaţi, numai în perioda 1928-1932,
109 învăţători.
Una din “direcţiile” asupra cărora şi-a orientat cartea autorul e aceea din
care să rezulte cum a crescut, în RASSM, pondera populaţiei de origine rusă, ca
metodă de stăpânire a Transnistriei. Aflăm astfel, din subcapitolul
corespunzător, că imediat după inventarea republicii sovietice din Transnistria,
încorporată Republicii Sovietice Socialiste Ucrainene, pe măsură ce satele
moldoveneşti erau depopulate prin deportare, erau aduse în casele părăsite
familiile demobilizaţilor din armata roşie, de naţionalitate rusă sau
ucraineană. Autorul nu a putut obţine o statistică completă, dar e de-ajuns să
ne facem o imagine cu ajutorul unui tabel (care conţine o statistică ulterioară
altor acţiunii de această natură) din
1932. Acest tabel cuprinde situaţia unui număr de 791 de familii din respectiva
categorie, cu toate facilităţile materiale şi financiare de trai aferente.
Acestora li se atribuiau funcţii de conducere în colhozuri şi li se construiau
case noi din contribuţiile fiscale ale localnicilor sărăciţi şi exploataţi.
În problema “moldovenismului” transnistrean, autorul ne oferă dovezi interesante, amuzante chiar, observând preocupările acelor
alchimişti care, evident, n-au putut să schimbe natura unei limbi milenare,
decât doar s-o schimonosească cu imixtiunea rusismelor sau s-o înlocuiască cu
limba rusă. Între “reformatorii” limbii moldoveneşti se aflau ruşi şi ucraineni
(nevorbitori de limba moldovenească), acreditaţi să facă din limba băştinaşilor
o limbă nouă, “…curăţată de cuvinte
româneşti în stil franţuzesc (sic!)”, divagau “lingviştii” inovatori, ca “…să
fie înţeleasă nu numai boierilor, dar şi muncitorilor şi ţăranilor moldoveni”.
Interesant că, printre cei numiţi în comisiile îndrituite cu crearea
“noii” limbi moldoveneşti, unii aveau şi
“străluminări” în a vedea că demersul lor “ştiinţific” (tărăgănat până la a
provoca intervenţia personală a tovarăşului Stalin) nu-i deloc fezabil. Şi iată
ce-au îndrăznit ei: “…atunci n-ar fi mai bine de aplicat în activitatea noastră
limba română, care este destul de dezvoltată şi are şi literatură?”. Desigur,
aceştia îndrăzneţi au fost ignoraţi. Şi s-a bătut pasul “pi loc”. Căci, cui îi
trebuia limbă moldovenească, fie ea şi una “nouă”, dacă observăm numai, doar ca
un eşantion relevant, că numărului de 58-59 de ştabi ruşi şi ucraineni din
comitetele executive ale organizaţiilor şi departamentelor raionale Slobozia şi
Dubăsari, raioane cu populaţie exclusiv moldovenească, îi corespundea un număr doar
de 5-9 tovarăşi moldoveni.
În concluzia acestei mult
prea sumare aprecieri asupra cărţii cercetătorului-arhivar Alexei Memei (autoreactivat
ca istoric de formaţie, conform studiilor, după pensionarea din alte domenii),
se poate afirma că acei ce vor citi această “Biblie” a neamului românesc din
stânga Nistrului/Prutului (vezi
sinonimia cu exodul evreilor din Vechiului Testament, cu diferenţele specifice)
se vor edifica – chiar şi numai pe baza documentelor de arhivă, dominante in
economia cărţii, fără a fi agasaţi de teoretizarea excesivă a autorului (fiindcă
lucrarea nu o conţine) – asupra a ceea ce a însemnat teroarea bolşevică
întrunul din centrele de interes ale Rusiei Sovietice. Unul din acele pământuri
strămoşeşti faţă de care – voi repeta mereu – noi, cei din dreapta Prutului, ne facem vinovaţi
(măcar) de…nedreaptă uitare. Istoricul Alexei Memei, iată, ne ajută să ne facem
penitenţa şi să ne mântuim de vina detaşării de trecutul (vai, cât de
apropiat!) atâ de zbuciumat al fraţilor de Neam din estul Prutului.
Gheorghe Pârlea
P.S.
Uneori, fapte ce ţin de munca în faţa colii albe (fie şi “desenată” de
computer) leagă osârdia făptuitorului, mai mult sau mai puţin importantă, de o
persoană cu impact benefic în viaţa lui. Fiindcă am avut norocul să cunosc un
asemenea om special, cu darul de a-mi amprenta viaţa, şi pentru că Omul
Frumos (concept promovat cu har de actorul şi moralistul Dan Puric) la
care mă refer va împlini curând, în mijlocul primăverii, o tomnatică şi rodnică
vârstă, îi dedic (cu toată inima) acest modest demers publicistic. Aşadar, La
mulţi ani, dragă domnule prof.
univ. Vasile Şoimaru de la Chişinău!
____________________________________________
____________________________________________
Onorant pentru autorul
acestei cronici, demersul publicistic este postat pe site-ul Jurnal.md. (radio, Chişinău), pe unul dintre cele
mai apreciate bloguri de limbă română, al cărui titular este distinsa jurnalistă Stela
Popescu - prezentatoarea principalelor jurnale de ştiri de la Jurnal. md - şi, nu în ultimul rând, pe site-ul care îmi este cel mai aproape de suflet, wwwromaniidinjurulromaniei.ro, al cărui proprietar este distinsul profesor universitar şi publicist dr.VASILE ŞOIMARU.
Mulţumiri adânci!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu