După
publicarea Monografiei comunei Miroslăveşti (judeţul Iaşi), capitolul dedicat
ostaşilor români care au preacinstit meleagurile noastre cu jertfă de sânge
adusă Patriei a produs vii emoţii cititorilor locali. Netrăind acele vremuri de
cumpănă, sătenii prezentului au simţit o stare de vinovăţie faţă de ignoranţa în care s-au complăcut, vizavi de
cele petrecute pe glia comunei în vara lui 1944. În acele vremuri de restrişte,
în jur de 500 de ostaşi români şi-au adus obolul suprem pe plaiurile comunei,
fiind înhumaţi în Cimitirul Bisericii vechi a satului Soci, 117 dintre ei fiind
nominalizaţi de către preotul Nicolae Sfrijan, cu creionul, chiar în cartea din
care le-a citit prohodul.
Ca o asumată
penitenţă civică şi creştinească, demnă de nevoia de iertare, autorităţile
locale şi preotul satului au trecut la reparaţiile morale ce se impuneau.
În numele
comunităţii creştin-ortodoxe din satul Soci, părintele Romică Siminciuc,
parohul Bisericii cu hramul Sf. Arh.
Mihail şi Gavriil – lăcaş construit
în condiţiile neprielnice ale dictaturii comuniste –, a înălţat, la intrarea în
sat, un binemeritat monument creştinesc (o Troiţă), întru cinstirea acelor eroi
dezvăluiţi prezentului atât de târziu. În vara hărăzită jertjei lor adusă
Ţării, mulţi dinte acei tineri şi bravi ostaşi căzuţi pe câmpul de luptă erau artilerişti,
ceea ce l-a determinat pe părintele Siminciuc să se facă luntre şi punte pentru
a adăuga monumentului şi două tunuri, simbolul armei prin care Armata ridicase
atunci scut Patriei pe ogoarele şi în ogrăzile sătenilor. A făcut cerere la
ministrul Apărării, iar în 2009, în preajma Înălţării
Domnului – împărăteasca sărbătoare, când, prin tradiţie, înălţăm gânduri de
recunoştinţă şi Eroilor Neamului – primarul comunei, dl. Ionuţ Gospodaru, a adus
şi amplasat, adiţional Troiţei, râvnitele simboluri metalice de la o unitate
militară din Sibiu.
Iniţiatorul şi
înfăptuitorul acestui gest de înaltă atitudine civică şi creştinească,
părintele R. Siminciuc, şi-a impus şi un proiect de reamenajare a Cimitirului în care odihnesc,
întru glorie eternă, acei tineri şi bravi jertfitori. O năzuinţă care va
absolvi şi obştea de păcatul uitării.
Părintele
Romică Siminciuc a preluat parohia Biserica Sf. Arh. Mihail şi Gavriil din
Soci în 1992, reuşind să se facă repede demn de predecesorului său, preotul
vrednic de pomenire Gheorghe Grigoriu, parohul sub auspiciile căruia s-a
construit noua Biserică. Îndată ce şi-a luat lăcaşul în primire, părintele
Romică a purces la înfrumuseţarea interioară a Bisericii, decorând catapeteasma
chiar şi cu foiţă de aur şi amenajând lăcaşului de rugăciune un ambient
exterior demn de opera unor dendrologi de profesie, aidoma cu a mănăstirilor.
Vrednicia păstorului
spiritual al obştii din Soci a fost confirmată şi prin alegerea Bisericii sale
drept onorant sediu pentru Conferinţa de toamnă a clerului din Protopopiatul
Paşcani, pentru anul 2010 (23 septembrie), eveniment desfăşurat sub conducerea
directă a Înalt Preasfinţiei Sale Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei.
În ultimii
ani, părintele R. Siminciuc duce la împlinire un nou proiect, prin care
cucernicia să, sprijinit de enoriaşi şi administraţia locală, împleteşte, în
continuare, credinţa cu istoria locului.
Satul Soci se
află aşezat în nucleul statal al Moldovei medievale, în spaţiul
“descălecatului” voievozilor români din Maramureş. Drumul Băii, cel mai vechi
drum moldovenesc, pe unde va fi venit Dragos-Vodă în ţinuturile de dincoace de
Carpaţi, pe la Baia (prima capitală a Moldovei), străbate şi satul Soci. Legenda
vânării bourului de către voievodul maramureşean pe-aici a localizat-o
cronicarul Grigore Ureche. În pădurea care desparte satele Soci şi Boureni e şi
un toponim străvechi care confirmă legenda, numit “Locul căpăţânii” – al
căpăţânii bourului, desigur. Legenda spune că, după ospăţul voievodal care a
marcat izbânda cinegetică a lui Dragoş, a avut loc ceremonialul de îngropare a
capului fiarei, pe tipsie de aur, după un ritual străvechi care acordă bourului
cinstire mistică.
Iată de ce
părintele Romică Siminciuc a mutat (şi continuă asta) la Soci o părticică din
fiinţa locurilor maramureşene, cu acele celebre bisericuţe din lemn care
înţeapă cerul, opere meşteşugăreşti despre care Lucian Blaga preciza că sunt “printre cele mai preţioase şi mai fără
de rezervă admirate produse ale geniului nostru popular”.
Părintele a
ridicat deja porţi monumentale, de stil maramureşean, la intrarea în frumoasa sa
Biserică. Pentru această ispravă, părintele Romică l-a tocmit pe meşterul
Teodor Bârsan din Bârsana, de lângă Sighetul Marmaţiei, preot misionar, fiul
cel mic al celebrului meşter cioplitor Toader Bârsan (cu lucrări în Europa,
America, Australia). Părintele-meşter (vrednică asociere, în har!) a venit cu
elementele constitutive ale Porţii lucrate parţial acasă, în Maramureş, după dorinţa fermă a părintelui din Soci ca poarta să includă numaidecât, pe lângă
simboluri creştine, şi bourul moldav. Şi meşterul a desăvârşit comanda, cu necesarele
adaosuri cioplite la faţă locului. Montarea porţii, durând câteva zile, a fost
efectuată cu forţă de muncă locală, care îl include şi pe părintele-paroh.
Şi iată cum
Bisericii din Soci i-a sporit renumele între celelalte lăcaşuri de rugăciune din
judeţul Iaşi, şi nu numai, cu acest monument rezultat din creativitatea
artistului maramureşean şi râvna preotului moldovean.
Dar proiectul
iniţial al părintelui Siminciuc, de inspiraţie maramureşeană, abia acum se află
în faza culminantă, când e în toi, sfidând vitregiile iernii, lucrarea la
Biserica maramureşeană din Cimitirul ostaşilor români, cei căzuţi pe Frontul
Moldovei, în segmentul Soci-Boureni.
Deşi, iniţial,
această lucrarea urmă a fi realizată de echipa aceluiaşi meşter care a realizat
porţile Bisericii “Sf. Arh. Mihail şi Gavriil”, pretenţioasa întreprindere
meşteşugărească a rămas în sarcina meşterilor locali. Costul greu de suportat,
în condiţiile angajării meşterilor maramureşeni, a dus la găsirea unei
alternative, aproape neverosimilă. Părintele ştia că în obştea parohiei sale
sunt meşteri de ispravă care, deşi nici în vis nu îndrăzniseră să cuteze la o
aşa ispravă, aveau totuşi la activ exerciţii serioase în câmpul lucrului cu
lemnul. Această experienţă a lor, îndrăznea părintele, ar fi putut să se
constitue într-o premiză dătătoare de speranţă, anume că ei ar putea ridica monumentalul edificiu de factură maramureşeană.
Cel asupra
căruia părintele şi-a îndreptat gândul e soceanul Mihai-Costache Dobreanu, de meserie
strungar, fost angajat la SCUDAS Paşcani, fabrică de renume naţional cândva,
falimentată şi ea în aşa-zisa tranziţie postdecembristă.
Mihai Dobreanu, om în puterea vârstei, e strungar în fier, de meserie, dar vremurile l-au silit să se autosupună şi el procesului social de reconversie profesională. Încă din copilărie, prinse câte ceva din tainele lucrului cu lemnul de la vecinul său Iordache Ionescu, plecat de mult la Domnul, imbold necesar ca să poată îndrepta acum asupra substanţei oferite de arborii pădurii toată experienţa dobândită în prelucrarea metalului. Şi-a convertit sculele şi utilajele avute şi şi-a meşterit altele, unele expres pentru măsura grinzilor ce urmau a fi încorporate măreţului edificiu ce urma a fi înălţat. Meşterii necesari echipei sale s-au adunat repede (între ei Cristian Paiu şi Mihail Ciocoiu) şi, nota bene, au decis in corpore să dedice osârdia lor la împlinirea acestei lucrări, fără simbrie. Ca fapta să le fie, astfel, ofrandă adusă lui Hristos, iar ostaşilor jertfitori – înveşnicire în memoria locului. Ca o “centură de siguranţă” pentru această experimentare a “valurilor” ce urmau a fi înfruntate pe parcurs, părintele-paroh s-a înţeles cu părintele-meşter de la Bârsana să le acorde calfelor locale doar asistenţa sa, prin câteva inspecţii de verificare şi îndrumare, mai ales la inevitabilele poticniri ale moldovenilor ce urmau a-şi face botezul de vrednicie în arta maramureşeană.
Mihai Dobreanu, om în puterea vârstei, e strungar în fier, de meserie, dar vremurile l-au silit să se autosupună şi el procesului social de reconversie profesională. Încă din copilărie, prinse câte ceva din tainele lucrului cu lemnul de la vecinul său Iordache Ionescu, plecat de mult la Domnul, imbold necesar ca să poată îndrepta acum asupra substanţei oferite de arborii pădurii toată experienţa dobândită în prelucrarea metalului. Şi-a convertit sculele şi utilajele avute şi şi-a meşterit altele, unele expres pentru măsura grinzilor ce urmau a fi încorporate măreţului edificiu ce urma a fi înălţat. Meşterii necesari echipei sale s-au adunat repede (între ei Cristian Paiu şi Mihail Ciocoiu) şi, nota bene, au decis in corpore să dedice osârdia lor la împlinirea acestei lucrări, fără simbrie. Ca fapta să le fie, astfel, ofrandă adusă lui Hristos, iar ostaşilor jertfitori – înveşnicire în memoria locului. Ca o “centură de siguranţă” pentru această experimentare a “valurilor” ce urmau a fi înfruntate pe parcurs, părintele-paroh s-a înţeles cu părintele-meşter de la Bârsana să le acorde calfelor locale doar asistenţa sa, prin câteva inspecţii de verificare şi îndrumare, mai ales la inevitabilele poticniri ale moldovenilor ce urmau a-şi face botezul de vrednicie în arta maramureşeană.
Înainte de a începe lucrarea, cum-necum, părintele Romică
adunase cam tot materialul lemnos, prin contribuţia majoră a enoriaşilor şi una nesemnificativă,
totuşi necesară şi aceea, a oficialităţilor. Şi ca să întărească simbolistica faptei sale, părintele adăugă lemnului adus de la munte şi lemn cioplit din pădurea satului, stejari care au împărtăşit cu ostaşii rănile schjelor de obuz. Cicatricile din carnea lemnului, aflate la vedere, se plânge părintele-paroh, îi amintesc şi de asprimea reproşurilor din partea lucrătorilor care şi-au rupt pânzele gaterului în cranţurile metalice ale uneltelor războiului, încastrate în trunchiurile ce trebuiau să devină grinzi la baza edificiului.
Fundaţia
Bisericii maramureşene fusese turnată cu vreo trei luni înainte pe locul
modestului lăcaş, vechi de cu puţin peste un secol, suplinit vreo câţiva ani de o capelă
din lemnul obţinut la demolare. A săpat repede, cu sătenii, o fântână şi a tras
curent electric la faţa locului, căci, aflat fiind vechiul lăcaş la marginea
satului şi demolabil atunci când abia se electrifica satul, reţeaua electrică
nu ajunsese până acolo.
Părintele făcuse
slujbe de ajutor la fiecare început de etapă, iar de sărbătoarea “Acoperământul Maicii Domnului” a făcut din nou slujbă, de dată asta spre ajutor de la Maica Domnului - şi prin Ea de la Fiul - pentru etapa cea îndrăzneaţă: înălţarea, grindă cu grindă, a edificiului, musai
după planul croit de arhitectul din Maramureş.
Imediat, primarul şi părintele au făcut rost de un cort militar pentru bucătăria de
campanie, aflată, după o ordine prestabilită, în grija enoriaşelor, iar
meşterul Dobreanu şi-a mutat un solar uriaş din grădina sa de legume, spre a fi
atelierul mobil al întreprinderii care îl va consacra pe măsura operei la care
cutează.
Şi iată, în imaginile ataşate, cum creşte acest panteon al satului Soci, fără niciun
semn, până acum, că acest meşter Mihai de la Soci va trebui să săvârşească şi
el vreun sacrificiu, precum legendarul meşter Manole de la Argeş. Desigur, intermediază
la Domnul, ca sa nu se întâmple asta, vrednicul părinte Romică Siminciuc şi, pe
măsură, osârditorii săi credincioşi, rugători care, după părerea celor care
“stau strâmb, dar judecă drep”, sunt parcă mai altfel decât alţii – fireşte, în
cele care ţin de vrednicie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu