Satul Boureni și panorama văii Moldovei (vedere de la capela funerară a Valeriei Micle Sturza), în fundal, Masivul Ceahlău (foto: dr. V. Șoimaru) |
De
ce toponimul numit conține sintagma „la Curte” m-a mirat o vreme, căci curțile
boierilor Sturzești, prinți de pe urma a trei domnitori ai Moldovei (doi cu
numele Sturdza), n-au fost la noi, la Miroslovești, ci în satele vecine. La
reședința de la Cristești, domnitorul Mihail Sturza ținea uneori divanurile,
iar la Cozmești și Miclăușeni există și azi palatele boierești ale înaintașilor
și urmașilor domnitorilor Ioniță și Mihail Sturdza. Dicționarul consacră
termenul „curte”, între altele, ca fiind spațiul aferent locuinței, dar
probabil că reședința moșierului presupunea, prin excepție, și „transferarea”
acestui spațiu – de regulă atașat locuinței – în zonele proxime moșiilor, acolo
unde spațiile erau mai generoase pentru funcțiile specifice „curții”. Iar
Sturzeștii, se știe, abundau în asemenea posesii. Grigore M. Sturza, poreclit
Beizadea-Vițel, testatorul direct al Sturzeștilor cu moșii pe valea din avalul
Moldovei și, simetric, pe valea Siretului, era cel mai mare latifundiar din
Moldova, având în jur de treizeci de moșii.
Despre
acareturile „rezidențiale” de la Cristești ale Sturzeșilor știm că nu mai
există, de asemenea și despre reședința lui Dimitrie-Mihail Sturza de la
Boureni aflată în spațiul în care se află Școala Generală de azi. Pe valea
Siretului însă, la Miclăușeni și Cozmești, palatele există, dar cu funcții
improprii. Cel de la Cozmești e un așezământ social, iar palatul de la
Miclăușeni e totuși într-o explicabilă relație cu ceea ce a fost: e muzeu.
În
legătură cu soția unuia dintre boierii Sturdza, cel cu moșie (și) la Boureni
(sat aflat în proximitatea satului meu, Miroslovești), s-a vorbit și s-a scris
despre existența unei filiații a acesteia cu poetul Mihai Eminescu. Și s-a mers
până a se invoca o legătură de prim grad familial, cum eronat au publicat unii
gazetari cu pregătire profesională precară, sever „puși la punct” de
academicianul Constantin Ciopraga (firește, pe acei din timpul vieții
eruditului cu origini pășcănene). Respectivii condeieri o recomandau pe Valeria
(Micle) Sturza, consoarta prințului Dimitrie-Mihai Sturdza de la Boureni, drept
fiica „din flori” a „poetului nepereche”. Acordându-le credit acestora, chiar
și localnicii satului Boureni trăiau în această confuzie. Din păcate, eroarea
este perpetuată (chiar și în presă) și în prezent. Și, culmea, o fac chiar
persoane care par a avea legături cu literatura, istoria.
Încerc
așadar, în cele ce urmează, să țin cât mai precis făgașul natural al fluxului
informațional care atestă totuși o conexiune, nicidecum însă atât de directă,
între Valeria (Micle) Sturza și Eminescu. Dar asta nu ca scop în sine, ci
colateral intenției autorului întreprinderii de aici de a prezenta notorietatea
acestei personalități feminine, devenită prin căsătorie Sturdza și care prin
numele de domnișoară, Micle, incită la asociere cu numele geniului poeziei
noastre.
Demersul
de față e contextualizat unui proiect monografic (care încă trenează sub
efectul perturbărilor diverse ale perioadei de informare), sugerat de prof. dr.
Vasile Șoimaru de la Chișinău, al cărui cel mai îndepărtat strămoș din arborele
său genealogic (ispravnicul de Huși Ioan Năvrăpescu) avea moșie la Boureni.
După căderea regimului comunist, ajuns pe meleagurile înaintașului său,
universitarul basarabean, aflat și dânsul în vârtejul neclarității amintite –
în cazul dumnealui e de înțeles, căci legătura sa cu lumea din dreapta Prutului
abia începea –, s-a arătat profund mirat că în satul în care viețuise atâta
„amar de timp” (26 de ani, dar expresia amar de timp e în bună relație și cu destinul Valeriei) nu era deloc cultivată memoria legată de această personalitate care, măcar ca
purtătoare a numelui Sturza, trebuia să suscite interesul vreunui biograf. Un
monografist care se respectă, firește, ar fi ajuns, prin contribuția sa, și la ceea ce avea să subțieze, dacă nu
să risipească, pâcla care întreținea confuzia legată de numitul… duh eminescian, împletit la Boureni cu duhul legendei Descălecatului.
Sturza
și Micle sunt, în istoriografia românească, nume de notorietate. Ioniță și
Mihail Sturza au fost domnitori ai Moldovei; primul, în perioada 1822-1828, iar
al doilea – în intevalul 1834-1849. Numele lui Ioan (Ioniță) Sandu Sturza e
legat de restabilirea domniilor pământene și drepturilor autohtone în Moldova
după veacul fanariot, iar al lui Mihail Sturza, de abolirea sclaviei în Moldova
(dezrobirea țiganilor), de spiritul reformator din prima jumătate a veacului al
XIX-lea. Domnitorul Mihail Sturza va dăinui, ca personaj, și în literatură,
căci Mihail Sadoveanu l-a imortalizat în „Iapa lui vodă”, una dintre cele nouă
povestiri ale capodoperei sale „Hanu Ancuței”. Prinții Sturzești moștenesc, pe
lângă averi, și celelalte atribute ale notorietății testatorilor.
Numele
Micle nu ar fi avut în sine suficientă rezonanță publică dacă nu ar fi fost
asociat cu numele lui Mihai Eminescu. Valeria Micle, devenită Sturza este, fără
dubii, fiica cea mare a profesorului universitar Ștefan Micle, revoluționarul
lui Avram Iancu stabilit la Iași, și a Veronicăi (fostă Câmpeanu/ Câmpan ),
soția profesorului, fiică de erou pașoptist, jertfit în lupta condusă de "crăișorul munților".
De celebritatea Veronicăi Micle știe deja toată lumea, ea
fiind muza "Luceafărului" poeziei noastre naționale, protagonista
unei iubiri dramatice, din care a rezultat cele mai frumoase poezii erotice din literatura noastră. Asocierea celor două nume Sturza și Micle a
ridicat „cota” interesului istoricilor literari și monografiștilor, prin
conjunctura legării respectivelor nume de acest al treilea, cvasicunoscutul
Eminescu.
Să
urmărim așadar cum s-a interpus satul legendar Boureni în această
încrengătură de nume cu parfum eminescian. Trebuie început însă cu istoricul
deja consacrat al satului Boureni, sat aflat în nucleul Moldovei medievale.
Cronicarul Grigore Ureche amplasa în arealul acestei așezări sătești legenda
Descălecatului moldav, care-l avea ca protagonist pe Dragoș-Vodă. Frații lui
Bogdan Petriceicu Hașdeu, intelectuali basarabeni de marcă, au creditat
cronicarul și au închinat satului Boureni (n-am putut identifica, între cei
doi, care e autorul) o poezie contextualizată legendei cu bourul cel fioros și
cățeaua Molda, tovarășa de vânătoare a lui Dragoș și totodată tributul victoriei
vânătorești asupra cornutei uriașe. Prin locurile acestea, înțesate de toponime
cu vocabulele Descălecatului voievodal, Sadoveanu îi „aduce” pe căpitanii lui
Nicoară Potcoavă la o vânătoare de mistreți, spre a reedita vânătoarea lui
Dragoș, alegând ca spațiu central „Piscul Bourei” (cititorul localnic al
romanului știe sigur că e vorba de „Dealul Căpățânii”, care se interpune între
satele Boureni și Soci).
Spațiul
satului Boureni și al localităților din proximitate, locuri cu rezonanță
toponimică în Istoria Românilor (Războieni, Baia, Cetatea Neamțului), păstrează
în țărâna lor urmele oștilor vremii, ale moldovenilor și cotropitorilor, căci
în acest spațiu istoric din proximitatea Boureniului au fost ariile centrale
ale unor mari bătălii contextualizate războaielor pe pământul Moldovei. Ungurii
învinși la Baia (parte din cei pe puțin 25 de mii de oșteni) au fost
împrăștiați după înfrângere prin satele mărginașe de pe Drumul Băii până spre
Roman și, hărțuiți de săteni, siliți să-și abandoneze bombardele lor trase de
boi și cai șubreziți de frig și foame. Armata otomană, la 1476, cu puhoiul ei
de osmanlâi, abia încăpea în lărgimea luncii Moldovei, iar oamenii acestor
meleaguri au văzut atunci luciul sabiei lui Ștefan cel Mare strălucind în
mâinile Voievodului. Cu un veac mai târziu, în vara anului 1600, Mihai
Viteazul, aflat la Roman în fruntea unui corp expediționar format din 20 000 de
oșteni, din care 8 000 de călăreți, trecea pe aici, pe valea Moldovei, spre
Cetățile Neamțului și a Sucevei, cu rosturi legate de săvârșirea vremelnică a
primei Uniri a românilor. Cu un alt veac mai târziu, la întoarcerea de prin
părțile Bugeacului (dintr-o expediție împotriva turco-tătarilor), cei 30 000 de
oșteni polonezi ai lui Ioan Sobietski, până a cunoaște legendarul eroism al
plăieșilor de la Cetatea Neamțului, au prădat și pârjolit satele Moldovei,
între care și Boureni. În Primul Război Mondial, divizii și regimente
aparținând milionului de soldați ai armatei țariste aflați pe pământ românesc,
inițial aliații armatei române, dezertaseră și împânziseră satele și pădurea
din vecinătatea Boureniului, silind unități ale armatei române să le opună
rezistență zile la rând. Maiorul Butnaru, comandantul Batalionului 2 al
Regimentului 16 Suceava (din Divizia a 7-a română), aflat în ianuarie 1918 pe
poziții la Miroslovești, este ucis mișelește între satele Soci și Boureni, în
timp ce își executa o misiune de negociere cu rebelii armatei destrămate sub
impulsul Revoluției bolșevice din Rusia.
Dar
să urmărim acum și valoarea adăugată acestei istorii cu oșteni și arme a
satului Boureni, anume prezența duhului eminescian în spațiul acesta restrâns
de pe valea Moldovei, atât cât de străveziu va fi ajuns el aici prin Valeria
(Micle) Sturza, fiica muzei poetului-Luceafăr. Anna
Antonia Câmpan (fiica Anei Moldovan și a lui Johann Mischinger) trecu Carpații
în 1849, oprindu-se la Târgu Neamț, ca refugiată ardeleană în urma
persecuțiilor post-pașoptiste. Avea cu ea doi copilași, pe abia născuta
Veronica, cu numele oficial Ana Câmpeanu (Ana Câmpan, în documentele parohiei
năsăudene; numele „Veronica” și-l luase copila în școala primară), și un
băiețel de doi ani (Radu), fratele Veronicăi. Soțul femeii, Ilie Câmpan
(Câpeanu, în demersurile istorico-literare), înrolat în miliţiile româneşti din
Munţii Apuseni sub flamurile lui Avram Iancu, a fost împușcat mortal înainte de
a i se naște fiica. Cele două refugiate, mamă și fiică, au locuit o vreme în
căsuța de sub Cetate, acum casă memorială, cumpărată de ardeleanca de la Năsăud
în 1850, cu 100 de galbeni. Cei doi copii aveau aici traiul asigurat prin
calificarea de moașă a mamei lor, profesie dobândită si practicată la
Năsăud.
În
1853 mama și fiica (băiatul murise) s-au mutat la Iași. La vârsta de 14 ani,
Veronica îl impresionă, prin excelența intelectuală și desăvârșirea corporală,
cu ocazia examenului de absolvire a Școlii Centrale de Fete, pe profesorul
universitar Ștefan Micle, membru al comisiei de examinare (și el, ardelean,
participant la Revoluția de la 1848 alături prietenul său Simion Bărnuțiu).
Deși la o vârstă fragedă, frumoasa adolescentă acceptă, la insistențele mamei,
să devină soția profesorului cu 33 de ani mai în vârstă decât ea (pe atunci,
vârsta legată de relațiile conjugale nu era reglementată de lege). Din această
căsătorie s-au născut două fete, Valeria și, cu doi ani mai târziu,
Virginia-Livia.
Aici
e de insistat asupra confuziei amendate mai sus, legat de consecințele relației
Veronicăi cu Eminescu. Când s-a născut Valeria (11 noiembrie 1866), Eminescu
(care avea aproape 17 ani) încă n-o cunoscuse pe frumoasa cu păr bălai
(Bălăița/ Bălăuca). Asta s-a întâmplat în primăvara lui 1872 la Viena. Veronica
era adusă în capitala Imperiului de soțul ei, pentru un tratament, în timp ce
Eminescu se afla acolo de doi ani și jumătate, student la Filozofie. Relația
celor doi, confirmă istoricii literari, a fost pentru câțiva ani una platonică,
perioadă în care Veronica își îndeplinea datoria de soție și de mamă dedicată odraslelor Valeria/ Valerita sau Greiere, cum o alintau părinții, și Virginia sau Fluture,
copile în care mama întrezărea, pentru prima, harul cântecului, moștenit de la
ea, respectiv fragilitatea și libertatea fluturelui, în cazul mezinei.
Desigur,
în cele ce urează nu voi dezvolta idila dintre Eminescu și Veronica, aceasta
fiind deja de notorietate și nu ține de tema restrânsă a demersului de aici, ci
voi continua să urmez parcursul care o aduce pe Valeria Micle la Boureni, ca
soție a prințului Dimitrie-Mihai Sturza, și să limpezesc pe cât îmi stă în
putere istoria împământenirii sale într-un orizont mirific și simetric cu acel
în care se înveșnicise iubita și tragica sa mamă.
După
moartea lui Eminescu, Veronica, cu domiciliul în București (și prezentă discret
la înmormântarea poetului) s-a retas pe meleagurile nemțene, unde a și muri
(prin propria-i decizie) la o lună și jumătate după plecarea la cer a iubitului
său Eminescu. La Mănăstirea Văratec, își are și mormântul, la circa douăzeci de
kilometri (în linie dreaptă) de Boureni. De altfel, de pe Dealul Bourei, în
zilele senine, Mănăstirea Văratec, străjuită în fundal de maiestuosul Ceahlău,
poate fi închipuită, dacă nu chiar identificată. Spațiul acesta romantic, cu
icoana chipului mamei și mormântul cu rămășițele ei pământești, avea să conteze
în decizia fiicei (Valeria) de a se muta cu traiul la Boureni.
Valeria
moștenea frumusețea și înclinațiile artistice - în speță, muzicale și poetice -
ale mamei sale. Veronica, mama, își ducea greu frustrările în privința
ratărilor personale, căci vocea ei, unanim apreciată la probele ocazionale,
atrase atenția unui reprezentant al Operei italiene, care îi propusese un
contract pentru o perioada nedeterminată, urmând să colinde cu trupele celebrei
Opere Occidentul și Orientul, pentru deplina sa formare și recunoaștere.
Mamă-sa a decis însă că alternativa cea mai bună era măritișul precoce cu
reputatul profesor, rectorul Universității ieșene, și sedentarizarea în urbea
lor adoptivă. Veronica insistă așadar să compenseze regretele legate de
propriile aspirații, nu fără a gusta și ea din bucuriile acestor așteptări,
prin împlinirile Valeriei. La 20 martie 1886, Veronica îi scria lui Titu
Maiorescu, cerând sprijin pentru studiile de canto în străinătate ale Valeriei.
Îl ruga să intervină la regina Elisabeta, sperând în solicitudinea acesteia,
căci regina era recunoscută pentru mecenat. Veronica și fiica au fost chemate
la București, spre a profita, pentru Valeria, de venirea în țară a celebrei
cântărețe de operă Elena Theodorini.
Devenită
studentă la Conservatorul de Muzică din București, Valeria debuta la sfârșitul
anului 1886 în rolul titular din „Fra Diavolo”, opera în trei acte a
compozitorului francez Daniel Auber. I se remarcă frumusețea și întinderea
impresionantă a vocii, ceea ce a contat în a accede la Școala De Belcanto din
Paris, ca elevă a reputatelor profesoare Rosine Laborde și Caroline Pierrot.
Timp de cinci ani, Valérie-Nilda (numele de scenă) a fost asociata celebrei
Elena Theodorini, prima divă a liricii românești, evoluând în distribuții și
turnee pe marile scene ale Europei.
A
avut prima căsătorie la 26 de ani (1892) cu Nicolae Gh. Nanu, avocat, 34 de
ani, domiciliat în Iași str. Carol nr. 33, fiul lui Gheorghe (Iordache) Nanu,
fost senator liberal în Colegiul II, și al Mariei Nanu, de profesie „liberi”,
domiciliați în comuna Siliștea, județul Neamț. Până la divorțul celor doi soți
(1896), Valeria naște doi copii, pe Graziella și pe Fănel/ Fănică.
Căsătoria
cu Nanu intrase într-o discretă criză, perioadă în care Valeria îl cunoscu pe
Dimitrie-Mihai (Popovici) Sturza, devenit în ianuarie 1895, din fiu nelegitim
(mama fiindu-i Aglaia Popovici), fiul cel mare al prințului Grigore M. Sturza
(Beizadea Vițel), naturalizat și înfiat fiindcă singurul moștenitor legal al
prințului (Grigore) se sinucisese din eșec în dragoste.
Între
timp, Valérie-Nilda revenea pe scenă, interptetând rolul titular din „Carmen”,
de Gerges Bizet (aprilie 1900), la La Grand Théâtre din Versailles, primind
elogii generoase: "…excelentă mezzo-soprană, interpretare ireproșabilă,
temperament violent, perfect pentru dramatismul rolului, jocul unei
experimentate actrițe de comedie…”.
La
conacul de la Boureni se va instala în 1903, puțin înainte de căsătoria cu
numitul moștenitor al Sturzeștilor. Valeria îi născuse acestuia (la București,
în 1902) pe Grigore Căpitan Dimitrie Sturza (din relația încă neoficializată).
Căsătoria s-a legalizat în 1904, conform Actului de căsătorie Nr. 35/24 oct.
1904 din Registrul Stării Civile aflat în arhiva Primăriei din Cristești, jud.
Iași. Cei doi copii din prima căsătorie sunt recuperați de mamă de la tatăl lor
și crescuți la moșia de la Boureni. Îl naște aici și pe Mihai, al doilea copil
al familiei Sturza.
Stabilirea
familiei Sturza la Boureni, se pare, a fost dorința expresă a fiicei Veronicăi
Micle de a fi într-un areal de proximitate cu mormântul mamei sale. Poate va fi
contat și faptul că meleagurile acestea moldave îi erau familiare din
copilărie, unde revenea din când în când la căsuța de sub Cetatea Neamțului, locuință
înstrăinată târziu, când Valeria avea douăzeci de ani. Viețuirea urmă să se
deruleze la conacul aflat pe locul Școlii Generale de azi. Aici e de luat în
seamă și probabilitatea (susținută de scriitoarea Elena Vulcănescu) că, încă
înainte de căsătoria cu Dimitrie Sturza, Valeria era deja ea însăși proprietara moșiei de
la Boureni, cumpărând-o la o licitație impusă de grevările prințului Grigore M.
Sturdza, zis Beizadea Vițel (tatăl viitorului soț), decedat la 13 ianuarie
1901.
La
Boureni, pe la 1900, dealul de la răsărit de conacul Sturzeștilor era acoperit de
pădurea seculară de foioase, cu arbori falnici, între care, răzlețite, și
conifere. La marginea vestică a pădurii, pe coasta dealului, se afla (încă se
află) Schitul legendar care, după inscripția de pe un clopot mai mic, dăinuie de pe tipul lui Dragoș-vodă. În 1843, suprafața moșiei Boureni măsura 2.240 ha,
iar cheltuielile pentru întreținerea Schitului erau pe seama stipendiei oferite
de moșierii Sturzești, angajament perpetuat și de noua familie a Valeriei, "...dar numai până la moartea cucoanei, căci boierul Mihai era strâns la
pungă." (înv. A. Grigoriu)
După
căsătorie, consortul Valeriei plănuise să-i ridice soției aici chiar un palat.
Angajase arhitect străin și începu prin a amenaja un drum care urma să lege
drumul Băii (fragment din șoseaua de azi E85) de zona Schitului, în vecinătatea
căruia urma ridicarea palatului. Un meșter din satului vecin, Soci, picher
renumit pe nume Zamfir Hărățu, trecuse deja la croirea șleahului de drum, când,
nitam-nisam, prințul Dimitrie se răzgândi. Intervenise o criză financiară
care-i afecta grav avuția. Șleahul de drum proiectat a fost numit o vreme
„Drumul Cucoanei” și, pe el, copiii satului scurtau calea când aveau poftă de
scăldat în Moldova, râul care, în preajmă, la Timișești, primește ca afluent
apa cea "frumos curgătoare și limpede ca cristalul”, respectiv Ozana lui
Ion Creangă.
Pinii (arborii preferați ai Valeriei Micle Sturza) scutiți de la tăiere ca să umbreasca edificiul mortuar al Valeriei (Boureni) |
Cum
e bine știut din popor, arar un necaz vine singur. Sensibilitatea Valeriei
căpătă accente agravante în relațiile conjugale. În anturajul soților Sturza
apăruse o tânără nemțoaică din Bucovina, pe care sătenii o identificau prin
sintagma „țiitoarea boierului”. Stăpâna moșiei fusese așadar înlocuită la un
moment dat în viața conjugală. Va fi contând, poate, că Valeria era cu câțiva
ani mai în vârstă decât soțul ei, sau că sechelele căsătoriei anterioare a
Valeriei au început să tulbure al doilea mariaj. Sătenii, atenți la asta, îi
erau solidari cucoanei Valeria. De altfel, legătura afectivă a localnicilor cu
dânsa era deja consolidată pe altă cale. Cucoana Valeria avea o compasiune
puternică pentru cei care duceau greul vieții, ca unii să huzurească. „A trăit
în mijlocul țăranilor și pentru țărani”, consemnează învățătorul Adrian
Grigoriu în demersul său monografic (manuscris) dedicat satului Boureni. Din
aceeași sursă, aflăm că Valeria era receptată ca fiind o ființă blândă și
generoasă, o mamă dedicată care inducea etalonul de model maternal.
Trebuie
spus că, în inima sa de mamă, Valeria a fost lovită de două ori. După ce-i
murise băiatul din prima căsătorie, cel de-al doilea născut al familiei Sturza,
Mihai (Coca Mițu, după numele de alint din pruncie) se îmbolnăvi de
tuberculoză. Băiatul avea și el, ca și mamă-sa, înclinații muzicale, pe care le
dezvolta prin intermediul unei viori Stradivarius. Valeria știa însă că boala
îi va limita fiului perspectiva evoluției artistice. Mițu muri prematur, spre a
împărți (vremelnic) cu fratele Fănică și mama sa cripta cavoului din poiana cu
pini, edificiu mortuar pe care Valeria îl comandase meșterului străin ca pe un
preludiu premonitoriu la drama sa familială.
Legat
de vioara Stradivarius a lui Mițu, onorabilul profesor Constantin Partin, a cărui
copilărie s-a petrecut în preajma Boureniului, știe de la bunicul său că fiul
Valeriei ajunsese, din cauza bolii, dependent de morfină. La un moment dat
boierul, tatăl băiatului, consideră că se impunea întreruperea finanțării
medicamentului cu pricina. Fiul însă nu renunță la pomada suferinței sale și
amanetă vioara învățătorului satului, spre a-și putea continua alinarea.
Învățătorul, care compătimea cu suferința familiei tânărului Sturza, a acceptat
să conspire la această soluție „de necesitate”, în speranța că timpul va fi în
favoarea unui deznodământ pozitiv pentru fiul Valeriei. Dar soarta a fost
potrivnică, Mițu a murit. Iar în privința viorii, se crease în sat o poveste a
cărei verosimilitate rămânea pe seama arbitrarului. În timpul ultimului război
„comoara” a fost tăinuită într-o groapă săpată cu discreție de soția
învățătorului (învățătorul era mobilizat). La sfârșitul războiului (al Doilea Război Mondial) învățătorul
află că Stradivaris-ul din ascunzătoare dispăruse. Dar, cei care povestesc
asta mai adaugă (cu vădită insinuare) și că, într-o vreme, un violonist celebru
de la București (cu numele Grigoraș Dinicu) le vizitase de câteva ori
satul.
Ca
remediu la existența sa rănită, Valeria își accentuă militantismul social, se
dedică poeziei și, poate, va fi lucrând și la numitul „roman epistolar” care ar
fi facilitat apariția publică a scrisorilor celor doi îndrăgostiți celebri,
Eminescu și Veronica.
Se
știe că după sinuciderea Veronicăi, la cincizeci de zile după moarte
controversată a iubitului ei, dramă care avea să consacre pe tărâm românesc
jertfa-simbol pe altarul iubirii, aidoma cu cea shakespeareană, „etalonul
cuplului romantic, nefericit, cu un destin tragic, demn de al marilor
îndrăgostiți din cultura universală”, fiica cea mare a Veronicăi, Valeria, avea
în posesie scrisorile dintre mama sa și Eminescu. Ea le pecetluise accesul la
publicare, din grijă pentru intimitatea memoriei celei care i-a dat viață. A
insistat la păstrarea acestei discreții și Ioan Slavici, într-o scrisoare pe
care i-a adresat-o expres Valeriei, cu acest scop. În 1903, Valeria mărturisea:
„Deși scrisorile, parte, au fost mult timp în posesiunea mea, totuși n-am avut
tăria de suflet a le citi…” Există însă opinia (Augustin Z. N. Pop) că, la
sugestia unora, și-ar fi călcat totuși pe inimă și ar fi contribuit ea însăși
la scrierea așa-zisului „roman epistolar”, început chiar de protagonista
scrisorilor, mama sa. Se păstrează însă o rezervă serioasă în creditarea
existenței unei asemenea întreprinderi, despre care unii cred că, totuși, ar fi
existat, dar s-ar fi pierdut în timpul războiului (Primul Război Mondial).
Cartea care conține tezaurul epistolar preluat de Valeria de la mama sa, Veronica, și tăinuit publicului timp de trei generații |
Ceea
ce e cert, legat de activitatea Valeriei la Boureni prin intermedierea
propriului condei, e că a finalizat un volum de versuri, „Din preajma mea”,
publicat la Fălticeni în 1920, cu scopul de a facilita, prin difuzare,
strângerea de fonduri pentru înălțarea unui monument închinat eroilor căzuți în
războiul ce abia se sfârșise. Aflăm însă (din însemnările învățătorului A.
Grigoriu) că preconizata difuzare a întâlnit impedimente (neclarificate) și, în
consecință, finalitatea filantropică a rămas neîmplinită, spre dezamăgirea
generoasei autoare.
Cât
despre caracteristicile poeziilor din acest volum, să extragem o frază
sintetică dintr-o fulgurație exegetică târzie a scriitoarei Elena Vulcănescu:
„Abundentă în compoziție și mai puțin în imagini, atrasă de transcrierea
polifonică, mezzo-soprana de odinioară umple dealul Bourenilor, din valea cu
stejari pînă în coama cu imaș de stînă, de un ronron cosmic.”
Poeta
cu traiul la Boureni își făcuse debutul la Iași, încă de la tinerețe și în
companii celebre. La vârstă de 19 ani primise botezul literar în „Convorbiri
literare” (15 februarie 1885) cu poemul „La șezătoare”. În acea ediție apăreau
și câteva poeme ale mamei sale, primul act al „Scrisorii pierdute” de I. L.
Caragiale și „Moș Ion Roată și Unirea” de Ion Creangă. Iată un fragment din „La
șezătoare”, poezia Valeriei: „Vîntul suflă cu tărie și izbește în fereștri,/
Iar în casă lîngă vatră șede lumea la povești/ …Și tăcerea cea mai mare în
căsuță-acum domnește,/ Nu s-aude decît fusul fetelor cum sfîrîește”. Aceeași
voce de peste timp rostește despre versurile de debut ale Valeriei
următoarele: „În timbru robust și aer de prospețime, expresia simplă, fluentă și
cantabilă are firescul oralității versului popular al inspiratelor prelucrări
alecsandriniene.” (Elena Vulcănescu). La Iași, Valeria Micle mai publicase în
revista periodică „Natura”.
Învățătorul
A. Grigoriu, sau mai probabil Gheorghe Grigoriu (tatăl lui Adrian, tot
învățător), transcrisese un caiet întreg din poeziile Valeriei, câteva dintre
ele inserate și în manuscrisul monografiei lui A. Grigoriu, document aflat în
custodia rudelor din Cristești, urmași care manifestă un deosebit afect pentru
memoria dascălului contemporan și vecin, la Boureni, cu Valeria Micle Sturza.
Acesta era un admirator fervent al poetei care i-a istoricizat meleagul prin
traiul generoasei și distinsei doamne în sânul obștii lor sătești, prin actele
filantropice și prin versurile sale dedicate vieții comunității, naturii și
istoriei locului. Rară, putem constata și noi (cei care aflăm despre asta),
această asociere extremă, bazată pe empatie reciprocă, între exponenții unei
microsocietăți arhaice, cu oameni rudimentari și cvasianalfabeți, și exponenta
unei lumi emancipate, cu studii în școlile europene, cu preocupări contingente
cu arta și cultura elitei vremii.
Iată
cum înțelege distinsa scriitoare Elena Vulcănescu, prin intermediul poeziilor
Valeriei, integrarea atipică a acesteia în acest spațiu care contrastează
izbitor cu statutul ei socio-cultural: „Conștiința unei aristocrații asumate
este statornicită de maternitate, credintă și căutarea de sine în comunitatea
pe care o judecă, o reașează într-un compendiu liric de ierarhii justificate.
Ascunsă în umbra stejarilor, ca îngerul ce povestește o baladă, convertește
vaietul furtunii trecute în blîndețea împăcării din sărbătoarea pentru sublima
și naiva mamă. Era mulțumită, copiii Sturdzești, Grigore și Mihai, îi aduceau bucuria
scrisului.”
În
presa vremii, doamna Valeria Sturza era însă extrasă complet din mediul
restrâns în care trăia: „…cunoscută în cercurile înaltei noastre aristocrații
prin eleganța spiritului artistic și apreciată în străinătate și în țară ca o desăvîrșită
cîntăreață” („Gazeta Moldovei”, Fălticeni).
În
ultimii ani cucoana Valeria luă proporții corporale, de unde îi rezultă și
augmentativul „Sturzoaica ” sau „Boieroaica”. Mi-amintesc, de când adunam
informații pentru monografia comunei Miroslovești, că un bătrân din satul meu,
adăuga și el o vorbă bună despre Valeria Sturza : „ Sturzoaica de la Boureni
era o femeie blândă și milostivă cu cei năcăjiți. Știu asta de la tata, că eu
eram copil. A întrebat de copiii orfani din sat și i-o dat unui băiet pe nume
Măricuța, rămas orfan de pe urmă războiului [al Întregirii], o junincă, ca s-o
facă izvor de lapte pentru el și frații lui mai mici. Da’ neispravitu’ o vândut
mândrețea de junincă și-o risipit banii.”
Mergea
din când în când, pentru cumpărături, la Pașcani, cel mai apropiat târg ce
aducea a oraș, într-o mașină decapotabilă cu șofer neamț (numai două automobile
erau în județul Baia; celălalt, la Fălticeni). „Valeria stătea pe jilțul
de-ndărăt, acoperită de o voaletă care o proteja de praf, că nu erau drumuri
asfaltate atunci, și în față era o subretă, o femeie de serviciu care să-i fie
de ajutor la cumpărături” (acad. C. Ciopraga). Cu același mijloc se deplasa și
la Fălticeni spre a participa la „Șezătoarea fălticeneană”(1892-1929), care „oferea
modele folclorice de o absolută valoare artistică și documentară pentru
poeziile sale” (Elena Vulcănescu).
Boala
fiului preferat, Mihai (Coca Mițu), îi acutizase Valeriei suferințele fizice
asociate obezității. În zilele ei mai bune îi poruncea șoferului s-o ducă pe
dealul Boureniului, la pinii ei dragi care-i umbreau micul edificiu bizantin cu
funcție de „casă de veci”. De acolo privea cu binoclul spre Mănăstirea Văratec,
unde scumpa ei mamă, Veronica, îşi doarmea somnul etern în mormântul din curtea
Bisericii „Sf. Ioan”. Sau medita lângă un izvor umbrit de un stejar secular,
locul ei preferat întru cugetare. Poiana în care era hotărnicit acest spațiu
romantic se va fi numit Poiana Doamnei sau a Cucoanei (după cum Drumul
Cucoanei, despre care știm cu mărturie că s-a numit o vreme).
În
1928 petrecu Craciunul cu privilegiul de a-i avea la Boureni pe cei dragi ai
ei, pe Graziella cu Ana-Maria, fiica din prima căsatorie și nepoata. Nici un
semn al ursitei, legat de apropierea sfârșitului, pentru cea care își avea gata
pregătit sălașul eternității. La nici două luni, în ziua (sau poate noaptea) de
14 februarie 1929 „…volburi otrăvite întunecă cerul și apa Moldovei… O viziune
a pinilor netăiați strigă dezghețul, cu toată puterea pămîntului!”. Lirismul
vizionar, purtător de verdict, al accestei citări după măestrul condei al Elena
Vulcănescu, se traduce prozaic astfel: Valeria Micle Sturza muri subit. La trei
luni după ce împlinise 62 de ani. Muri singură sau, poate, asistată de de vreo
femeie din vecini, care îi va fi ținut lumânarea. Costică Tarcan, vecin și om
de curte al boierului Sturza știa și cauza morții: “Doamna Valeria a murit pe
iarnă în ’29, după o săptămână de inimă rea, de făcătură, de ursită (farmece,
vrăji)… A lăsat cu limbă de moarte să fie îngropată cu capul spre sat… deşi
satul îi înspre apus…” Ultima ei dorința încălca o cutumă creștină. Cu ce taină
oare? Oare ca să aibă, în moarte, un imaginar câmp vizual spre mormântul de la M-rea Văratec al mamei sale Veronica?
Soțul
Valeriei, boierul, om ocupat cu afaceri, era mai mult prin străinătate. La nici
zece kilometri la nord de Boureni era moșia fratelui său Constantin, cu
telegraf și tren care făcea legătură, la Pașcani, cu expresul de Berlin.
Relația prințului Dimitrie cu soția era compromisă de mult timp, dar boierul
avea onoare și le-a arătat oamenilor locului respectul său pentru defunctă,
mama copiilor lui. I-a făcut înmormântare după rangul ei de soție de prinț și,
poate, după dorința ei expresă de prețuitoare a datinilor locului, pe care le-a
cunoscut și poetizat în cartea sa de versuri mai sus numită. În urma sicriului
de cristal, comandat de boier din străinătate, „…au condus-o pe ultimul drum şi
au jelit-o mii şi mii de oameni, din toate satele din jur, pentru bunătatea ei,
dar şi pentru soarta ei tragică”. Și mare parte a acestei mulțimi a zăbovit
apoi la un praznic „cum nu s-a mai văzut” prin această parte de țară. (prof. dr
Constantin Partin). După înmormântare, o vreme, sătencele din Boureni o simțeau
pe Cucoana Valeria în noaptea de Rusalii, „…când scăpa de strânsoarea veciei şi
poftea cireşe”.
Cât
despre singurul fiu (din trei) aflat în viață la moartea mamei sale, dar
departe de ea (scriitor și traducător, decedat și el prematur, la zece ani după
moartea Valeriei), iată o frază a sa care-i măsoară povara filială după moartea
mamei: „Din noaptea de grai a trecutului, fiu alintat al doamnei Vanozza am
vegheat, ca un vrăjitor blestemat, să însufletesc cu viată din viața mea,
silueta tragică, pierdută în vraful colbăit al istoriei…”(Grigore M.
Sturdza).
În
concluzie, meleagurile în care oamenii trecutului au pus piatră de hotar întemeietoare, au fost atinse peste veacuri și de aripa duhului eminescian.
Fiica iubitei și muzei lui Eminescu, ea însăși om de artă, tăinuitoarea
scrisorilor celor doi îndrăgostiți și depozitara altor taine legate de ultimul
deceniu de viață al tragicului cuplu Eminescu-Veronica, a trăit efectiv aproape
trei decenii la Boureni. Multă vreme, chiar un veac, o negură a uitării ne-a
făcut surzi, orbi și muți la asta. Pe noi, cei care strivim în colbul fizic al
trecutului amprentele pașilor doamnei Valeria (Micle) Sturza.
Dar
oare e de-ajuns că, în sfârșit, aflând despre asta, ne-am făcut cumva penitență
pentru păcatul uitării? Nu, nu e de-ajuns, căci iată cum vede „lucrurile”
vizavi de temă, aceeași frecvent menționată doamnă Elena Vulcănescu. Distinsa
scriitoare, poetă și autoarea unor numeroase cărți de istorie literară, s-a
arătat interesată și de viața acestei personalități feminine urmărită parcă de
un tragism moștenit – dacă nu ca al mamei sale, măcar cu vădite umbre de
tragic. Cercetătoarea într-ale biografiei celor uitați sosi pe meleagurile
Valeriei nu chiar în scop expres. Dumneaei invocă doar... "întâmplarea" (pe care M. Sadoveanu o interpretează, prin vocea unui personaj al său, ca pe "...cel mai tainic și mai iscusit meșter al lui Dumnezeu". Însoțită de două
femei localnice, a urcat la cripta-mausoleu, edificiu aflat într-o crudă
părăsire, parcă anume spre a împărtăși destinul uman al celei care îi
încredințase lutul trupului. Defuncta a avut alături osemintele celor doi fii,
Fănel și Mihai.
Rănile
edificiului mortuar al Valeriei (Micle) Sturza aveau o cauză inițială de
înțeles: războiul. Din primăvara lui 1944 și până la 23 august al aceluiași an
satul Boureni era părăsit de localnici și ocupat de sovietici. Zona era un
segment fierbinte din linia Frontului Moldovei. Din luptele desfășurate în
acest spațiu restrâns au rezultat două cimitire ostășești care încadrează
satul: unul la nord, al rușilor (în pădurea dinspre Moțca) și celălalt, al
românilor, în satul vecin Soci.
Nu
avem certitudinea că soldații ruși nu vor fi fost ispitiți să ridice lespedea
de marmură a criptei, cu gândul la vreun închipuit profit, dar știm sigur că un
tractorist din Moțca, reședința comunei, a profanat mormântul, scotocind după…
bijuteriile cucoanei, sau după cine știe ce îi mai născoci mintea-i bolnavă.
Atunci, în 1963, s-a făcut anchetă la fața locului și proces
profanatorului.
Una
din cele două însoțitoare localnice ale vizitatoarei i-a făcut acesteia
mărturisirea că, la anchetă, a văzut cu ochii ei, în criptă, trupuri
îmbălsămate. Probabil, în anul acela rămășițele pământești ale celor trei
persoane au fost strămutate. Se crede că au fost duse în cimitirul în care mama
Valeriei (și totodată bunica celor doi copii) își avea mormântul, sub buna
rânduială a vieții de obște din Mănăstirea Văratec. Există însă menționat și un
an al expatrierii osemintelor acestora, respectiv 1980.
Și
ca o concluzie tristă la întreprinderea sa expediționară pe urmele Valeriei
(Micle) Sturza, doamna Elena Vulcănescu își încheie peregrinajul pe dealul
Boureniului, la capela unde s-au aflat o vreme osemintele Valeriei, prin a
deplânge postumitatea acestei femei demne de memorie, starea în care a ajuns
ceea ce a fost „…materialitatea unei existenţe pline de vise, poveri, căderi şi
măriri.” Un contrast izbitor cu peisajul auroral al locului, am putea adăuga noi. „...Am ajuns din
întâmplare, poate, într-unul dintre cele mai romantice locuri ale Moldovei,
care mărturiseşte însă despre cele mai sinistre întunecimi ale sufletului uman.
La Boureni, comuna Moţca, judeţul Iaşi – unde legenda şi cronicile spun că
descălecătorul Dragoş Vodă a ucis bourul, iar râul care identifică o ţară
întreagă şi-a luat numele de la Molda –, mormântul fiicei Veronicăi Micle zace
într-o neagră profanare. Dacă la Mănăstirea Văratec mormântul Veronicăi Micle
este loc de pelerinaj, la Boureni cavoul fiicei acesteia îndură cele mai aspre
vitregii. Demnitatea datorată unui simplu om trecut la cele veşnice ar impune
un minim respect!”
Darămite
– am putea adăuga noi – demnitatea unei persoane care a exaltat publicul
iubitor de operă din Europa, ca exponentă a națiunii române, când România încă
nu avea înființată instituția Operei. În plus, legat de atitudinea față de
edificiului acesta mortuar care a adăpostit o vreme osemintele Valeriei (Micle)
Sturza, se impunea a se cinsti memoria unei poete cu filiații istoriografice
eminesciene, ea fiind fiica celei mai poetizate femei din literatura română,
muza care care a determinat „ epoca orfeică” a poeziei lui Eminescu, “perioada
veroniană” (1884-1887), încununată de cele mai frumoase poezii de dragoste din
literatura română.
Așadar,
prin această „prințesă fără cântec” (Elena Vulcanescu) care și-a ales Boureniul
ca pe o Golgotă a ei, duhul eminescian ne atinsese meleagul. Iar noi rămasem… impasibili,
mai precis neștiutori și reci. Păcat! Dar să nu deznădăjduim totuși. Sunt
dovezi că din păcat te poți ridică chiar până la sfințenie. Vom încerca
măcar?
Gheorghe
Pârlea
Notă:
Aduc mulțumiri exprese Dlui Prof. Ion Ionescu-Bucovu (poet, romancier si
istoric literar, membru USR, promotor on-line de istorie literară), care,
aflând de preocupările mele monografice cu referire la locul unde și-a petrecut
aproape jumătate de viață Valeria Micle Sturza, mi-a trimis formatul electronic
al cărții dumnealui (menționată la „Surse…”). Generozitate rară!
__________________________
Surse
bibliografice:
Ion
Ionescu Bucovu, „Veronica Micle – Îngerul blond al lui Eminescu”, 2016
Christina
Zarifopol Illias, „Dulcea mea Doamna/ Eminul meu iubit”, Corespondență inedită
– Mihai Eminescu, Veronica Micle, Scrisori din arhiva familiei Graziella și
Vasile Grigorcea, Editura „Polirom”, 2000
Elena
Vulcănescu , „Valeria Micle Sturza”,”Convorbiri literare”, An. 143, Nr. 8 (aug.
2009)
Grigore
M. Sturdza, „Pygmalion. Un jurnal declarat”, București, 1932,
Augustin
Z.N. Pop,”Pe urmele Veronicăi Micle”, 1981
Augustin
Z. N. Pop,”Corespondenţă. Veronica Micle”, Ed. Dacia, 1979
Cassian
Maria Spiridon, „Eminescu, azi”,2005,
Constantin
Partin, ”Dialog cu bunic – Șoseaua Cucoanei Valeria Micle” (I, II, III)
„Evenimentul de Iași”, aug. 2009
Gheorghe
Pleș, „Noi contribuţii documentare la biografia Veronicăi Micle” „Răsunetul”,
martie, 2019
Andreea
Archip, „Ultimul interviu dat de criticul literar și scriitorul Constantin
Ciopraga”, „Opinia Studențească”, 4 febr. 2009
Grigoriu
Adrian, Monografia satului Boureni (manuscris)
Brădățeanu
V., „Povestea corespondenței dintre Mihai Eminescu și Veronica Micle”, Agenția
de presă Radio Romania „Rador”, 15 ianuarie 2015
FOARTE INTERESANT.
RăspundețiȘtergereDeosebit de onorat, Dom' Profesor! Parte din acest eseu încorporează si substanța acribiei Dvs. în a facilita publicului cititor cunoașterea temei abordată cu modestie aici de monografistul local. Mulțumiri adânci, din nou (am mai făcut-o cu ceva timp în urma, cu temerea că n-ați receptat mesajul meu de recunoștință)!
ȘtergereFelicitări!
RăspundețiȘtergereVă mulțumesc, onorat de apreciere!
ȘtergereMii de laude si aplauze! Felicitari!
RăspundețiȘtergere