miercuri, 1 octombrie 2025

O incursiune imaginară într-un crâmpei de lume străveche


 

Prolog

Cultivarea fascinației pentru trecutul istoric ar trebuie să fie o preocupare importantă a școlii. Spun asta fiindcă, mai nou, sunt oameni (chiar curente culturale) care ignoră trecutul, excedând rolul prezentului în raport cu originea lui, anume anteriorul istoric, cu toată încărcătura lui de experiențe umane. Iar asta se răsfrânge dăunător asupra copilului, omul în formare.        

Cum să ignori trecutul, baza existenței prezentului?! Cum să bagatelizezi veridicitatea documentelor istorice, ori "vocea" vestigiilor materiale, munca ostenitoare a istoricilor și arheologilor?! E benefică în formarea noastră ca oameni - care, în fond, consacrăm  existența celor trei concepte temporale - chiar și imaginația (atunci când nu există documente), bazată pe ce ne inspiră artefactele și un cuantum de cunoștințe dobândite instituțional ori prin lectură autodidactică.

Iată, spre exemplu, o probă de un astfel de practică imaginativă, rezultată din reflectarea în conștiința unei persoane fascinate de trecutul istoric  a "limbajului" unor artefacte descoperite întâmplător în spațiul proxim baștinei sale. Asta luând expresie într-un scenariu vizualizat interior, precum o dioramă vie”, reprezentând o secvență de ecosistem primitiv din arealul văii Moldovei, populat cu personaje ale  locului și timpului respectiv.      

Să ne insinuăm ca martori în această scenă retrogradă și să fixăm "filmul" limitând la minimum timpul, anume într-o zi din așa-zisul Eneolitic dezvoltat (Epoca cuprului), iar spațiul să-l presupunem ca amplasament aflat chiar pe versantul vestic al Culmii Căpățânii din satul de pe valea Moldovei, Boureni, areal în care au fost descoperite vestigiile care îndeamnă la această retrospectivă imaginară.

                                                                                        ***

       O zi însorită, dar destul de răcoroasă, ce pare o frântură de timp astronomic din ceea ce noi azi numim primăvară. Din zarea în care, târziu, soarele se va piti după culmile încețoșate ale Călimanilor, sclipesc fascicule de raze, ca lumina unor reflectoare din timpul nostru. Sunt, probabil, reflecțiile limbilor de ghețari ai ultimei glaciațiuni, aflate pe jgheaburile larg deschise spre soare-răsare, adică și spre Boureni.

       Nu prea departe de răcoarea grea a muntelui, în spațiul ce urma a intra în legendă, urcând domol pe scara cerului, soarele își concentrează lumina pe vegetația luxuriantă, străbătută de cărări cenușii, în care țărâna e amestecată cu tulpinile ierburilor stoarse de sevă. E rezultatul mecanicii tălpilor oamenilor timpului, a copitelor  și labelor animalelor.

       Ceea ce numim noi azi lunca Moldovei e, în scenariul acesta mult întors în timp, o masă compactă de sălcii, plopi, arini și tufe de lăstăriș, străbătute de labirinturi întunecoase prin care se strecoară vietățile. Mai sus, pe malul stâng al râului cel încă fără nume, unde pădurea urcă pe o culme spre răsărit, se văd câteva poieni mângâiate de soarele ridicat deasupra lor cam la lungimea a două-trei prăjini, etalon folosit pentru măsurat terenurile cultivate de oamenii aceștia preistorici și perpetuate până în vremea bunicilor noștri.

       În  desișul pădurii de fag, carpen și stejari seculari, unii chiar milenari, se văd câteva suprafețe vegetale dreptunghiulare de diferite nuanțe de verde. Par a fi culturi. De grâu?... De cânepă?...   De mei?...

       Știm că oamenii acestor timpuri aveau deja unelte specifice recoltării unor asemenea plante. Ne confirmă secerea de bronz găsită, peste timp, în solul locului.

       În altă poiană se văd câteva colibe. Au forme dreptunghiulare și par a avea în alcătuirea lor lăuntrică o singură încăpere, pe jumătate îngropată în pământ, căci șoproanele acestea nu sunt deloc semețe. Sunt acoperite de “căciuli” cu baza pătrată, alcătuite din vegetație uscată, sprijinită pe o țesătură de jordii dispuse de-a lungul pe planul înclinat, ale căror capete se văd pe ici-colo. Striațiile de pe planurile oblice ale acoperișurilor par a fi tulpini de stuf și papură. Unele acoperișuri, cele mai gălbui, ne sugerează imaginea snopilor de paie. Spicele vor fi fost lovite cu bețe spre a fi golite de boabe, rămânând pentru alte nevoi snopii de masă vegetală.

       Adăposturile acestea, fără îngradituri în jur, au câte un tăpșan bătătorit în fața intrării.  În spațiul acestor “bătături” se văd vetre din care fumegă sau se ridică limbi de foc. Lângă vetre se disting siluete de oameni și voci umane din care răzbat, până spre pădure, silabe. Rostirile lor au vocalele știute ca atare de noi, vorbitorii de azi.

       Din adăposturile noastre imaginare, la oarece distanță de habitatul lor, se văd turme mici de oi și câte doi-trei câini alergând în jurul lor. Se aud și lătrături. E clar: “ham-ham”, limba lui Canis lupus familiaris,  nu a suferit nicio modificare fonetică pe parcursul mileniilor de până la noi, oamenii prezentului. Doar “hau-hau”, cu mult înainte, când câinii erau încă lupi, a trecut printr-o modificare minoră.

       Dar  să tragem atenți cu urechea asupra vorbelor acestor oameni. Surpriză! Vocea unui copil, gol-goluț în privința îmbrăcămintei, rostește apelativul “mama”. Vasăzică, tragem noi precipitat concluzia, limba română își are izvorul - măcar într-o șuviță de curgere - hăt departe-departe, mult înaintea războaielor daco-romane. N-ar trebui să ne îndoim prea tare că tribul acesta e un grupuscul din care descinde masa pelasgilor, triburi trăitoare pe-aici de prin secolul III î. H., despre care învățații de azi spun că sunt înaintașii tracilor, predecesorii dacilor și multor altor seminții tracice cu o limbă relativ comună în toate zonele lor de răspândire, din Panonia până la Nipru, de la Marea Egee până la Marea Baltică.

       Aventura noastră intermediată de miraculosul tunel imaginar al timpului nu e lipsită de pericole. Din locul în care ne aflăm teleportați retrograd din prezentul nostru evoluat, auzim un răget prelung, împletit cu strigăte umane și lătrat de câini. Precis, credem noi, în direcția aceea se desfășoară o vânătoare. Nu a trecut prea mult timp până ce, în luminișul unei poieni, să se arate câțiva bărbați îmbrăcați sumar în niște încropiri de haine, nu atât din piei de animale cât mai ales din ceea ce, cu indulgență, am putea să le numim țesături. Brațele și picioarele – de la coate, respectiv de la genunchi în jos – sunt dezgolite. Umerii acestor vânători ce se deplasează în perechi poartă drugi care străpung hălci din trupul unui bour, poate zimbru. Capul cornutei, dislocat de corp, e legat cu funii de cânepă și coji de copac de capătul unei crengi groase, sprijinită cu celălalt capăt pe umărul vânjos al bărbatului din fruntea grupului. Locul acestui vânător, anume în capul coloanei, pare a nu fi întâmplător, ci un mod de a pune în evidență rolul lui în grup, în raport direct cu trofeul expediției vânătorești.

       Ajuns în preajma sălașului lor, vânătorii sunt întâmpinați, cu multă larmă, de femei și copii. Copiii agită arcuri-jucării, imitând bărbăția taților-vânători, iar femeile poartă în brațe oale învrâstate cu ocru, negru și alb. Vor fi având în ele apă sau vin din soiul Vitis Silvestris, primul soi de viță „domesticit” și familiar triburilor agatârșilor de dincolo de munți, cu influență și la răsărit de Carpați, cultivatori de viță-de-vie trecuți de grecii de mai târziu în fantezia renumitelor lor legende.

    Și oamenii aceștia par cel puțin mulțumiți, poate chiar bucuroși. Unii dintre cei cu urciorul la gură par a fi chiar în extaz, fericiți, fără însă a cunoaște denominarea acestei stări, căci înțelesul de fericire s-a născut mult mai târziu, după descoperirea scrisului și născocirea dicționarelor.

Gheorghe Pârlea

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O incursiune imaginară într-un crâmpei de lume străveche

  Prolog Cultivarea fascinației pentru trecutul istoric ar trebuie să fie o preocupare importantă a școlii. Spun asta fiindcă, mai nou, su...