Unul din eroii povestirii (Manole, la 89 ani) |
Întâlneşte-i, Doamne, şi adu-mi-i sănătoşi acasă!
Prolog
Despre calvarul din prizonierat al fraţilor Manole şi Nică Pintilii am
aflat încă de copil de la mama, sora celor doi. Amândoi au scăpat de moarte
moartea cea disimulată fie în glonțul inamicului, fie în vietatea cea care se
insinuează în trup prin intermedierea păduchelui, unicul agent, spun
specialiștii, al tifosului exantematic. Cei doi frați au plecat din lume pe
rând, la bătrânețe avansată, dovadă că… „ce ți-i scris în frunte ți-i pus”.
Pe vremea când a început să-mi dea ghes interesul pentru ceea ce
neglijasem până atunci, anume îngrijirea de memoria locului de baștină, în una
din zile l-am rugat pe moş Manole să-mi împrospăteze memoria cu privire la
caznele lui din prizonierat, despre care îmi povestise câte ceva mama. A fost
ca şi cum aş fi pus un casetofon în priză. Cu o emoţie specială, născută din
îngemănarea sechelelor suferinţei sale din război cu efectul preţuirii mele
exprese faţă de tenacitatea prizonierului care a fost, interlocutorul meu a
intrat într-un fel de transă. "Transportat" complet în trecut, mi-a
fost imposibil să-l mai pot opri pentru a-i dirija evocarea. Povestea
neselectat tot ce i-a marcat viaţa în acei ani de coşmar, folosind când persoana
întâi, când pe a doua. La persoana a doua, intona milităreşte comenzi, atât
pe-ale sergentului care a fost, cât şi pe-ale superiorilor lui. O făcea cu o
exactitate uluitoare şi cu expresia unei posturi reale. Ca să pot sintetiza
avalanşa de informaţii din care se desprindea povestea prizonieratului celor
doi fraţi mirosloveşteni, am recurs la o prelucrare pe care o redau cu temerea
că nu voi reuşi să sugerez cititorului o reprezentare cât de cât apropiată de
realitatea terifiantă trăită de cei doi ostaşi din Mirosloveşti.
*
Maranda Pintilii era o femeie simplă şi evlavioasă. Înainte de a se
declanşa cel mai crunt război al omenirii, care a provocat peste cincizeci de
milioane de victime, ţărăncii din Mirosloveşti îi răpiseră deja cinci copii
bolile copilăriei – un alt fel de război, poate mai crud decât cel
propriu-zis, căci victimele lui erau de regulă copiii. Durerea pierderii celor
doi prunci gemeni, amândoi băieţi, apoi a celui ce părea că a scăpat de
bicisnicia vârstei infantile, căci avea vreo doisprezece ani, nu se stinsese
încă în sufletul acestei mame nemângâiate. O întărea însă, în suferinţa ei,
pilda lui Iov cel din Biblie şi ceilalţi copii care i-au rămas în viaţă, între
ei Nică şi Manole, nădejdea bătrâneţii ce urma să-i vină.
În pragul războiului, Nică era deja însurat şi avea şi trei prunci de
crescut, iar Manole era tocmai la vârsta când ţara îl cerea la oaste. Acum
însă, ţara avea nevoie de mai mulţi ostaşi, aşa că n-a scăpat de rechemare la
datoria ostăşească nici bădiţa Nică, cum îi zicea fratele mai mic. Biata mamă
ştia ce înseamnă războiul din cele ce văzuse în celălalt, din care bărbatul său
a avut norocul să se întoarcă. Aşa că îşi puse toată nădejdea în Dumnezeu, pe
Care-L implora cu rugăciuni adânci să-i ajute pe băieţii ei să împărtăşească
norocul oşteanului din primul război, oşteanul care, atunci, îi era deja unuia
dintre ei tată, celuilalt urmând să-i devină după lăsarea la vatră. Se ruga
întruna în casă, în ogradă, la câmp sau la poartă, cu ochii aţintiţi în lungul
drumului, în ambele sensuri ale acestuia: "Întâlneşte-i, Doamne, şi
adu-mi-i sănătoşi acasă!
Ani de zile, mama ostaşilor din Mirosloveşti n-a primit nicio veste despre
băieţii plecaţi la război, nici măcar pe aceea că prima invocare din rugăciunea
ei se împlinise deja. S-a întâmplat pe undeva aproape de Tiraspol. Coloane de
prizonieri români, aflate în marşuri chinuitoare spre Rusia sau Ucraina, îşi
întretăiau drumurile pe pământul fraţilor de neam de peste Prut. Coloana celor
vreo sută de prizonieri, care îl avea comandant, pus de ruşi, pe sergentul
Manole V. Pintilii, a primit îngăduinţa nesperată a pazei sovietice de a se
opri la o fântână. În timp ce a băut fiecare în fugă un pumn de apă rece, care
avea să le ţină şi de foame, iar câţiva dintre nefericiţi şi-au oblojit cu
bucăţi din cămăşile slinoase rănile din tălpi, a ajuns la acel loc de răgaz
încă o coloană de prizonieri. De fiecare dată când avea asemenea prilej, cu
vocea înecată de emoţie, Manole întreba: "Fraţi români, nu-i cumva printre
voi şi frate-meu, Ion Pintilii?" A întrebat şi de data asta, dar acum a făcut-o
sub impulsul unei speranţe pe care n-o mai avuse până atunci. Simţea că de
undeva, din mulţimea amărâţilor care mergeau către "Golgota" lor de
muritori, o voce îi va răspunde: "Unul Pintilii îi mai la coadă…".
Sergentul care-şi căuta cu ardoare fratele crezu că răspunsul la întrebarea de
acum e doar ecoul speranţei lui. Dar vocea era aievea si continuă să răsune a
nădejde: "Nu-l ştiu după numele mic…Du-te de vezi dacă-i frate-tău…".
Şi în timp ce ruşii care-i însoţeau fumau "în ştafetă" o ţigară
ieşită din manufactura ambulantă a unui soldat român, căruia îndeletnicirea
aceasta sporadică îi era leac de alinare, Manole îşi zări fratele.
"…Badiţă Nică!…". Atât putu rosti sergentul, căci îl gâtuia plânsul,
ca şi pe frate-său, cu care nu se mai vazuse de trei ani.
Acum se întâlniseră, dar aveau itinerare diferite. Ce era de făcut, ca fraţii
să rămână împreună? Ruşii îi număraseră, iar lipsa unuia dintre prizonierii din
coloană nu putea fi justificată, la raport, de comandantul-prizonier, decât
dacă absentul murea pe drum. Schimbul între oamenii din coloane diferite nu era
acceptat de ruși. Și nici de către prizonieri, fiecare crezând în destinul lui.
Norocul sergentului Pintilii veni din faptul că în coloana sa murise un
nefericit. Şi iată-l pe tânărul evlavios, pentru prima şi singura dată,
bucurându-se de moartea unui semen. Propuse comandantului român al celeilalte
coloane să i-l dea pe frate-său în schimbul mortului din coloana sa. Deşi se
temea de eventuale consecinţe, acesta acceptă şi raportă însoţitorilor ruşi
moartea prizonierului, cerând permisiunea să-l îngroape. Fără nici o expresie
pe chip, unul din ruşi se deplasă spre locul unde Pintilii săvârşise
substituirea şi se convinse de existenţa mortului. Făcu un semn precipitat
comandantului care-l avea acum în inventar pe nefericitul răposat, din care gest
acesta înţelese că nu e timp de îngropat morţii. Şi dădu semnalul de plecare.
Calvarul drumului fie pe jos, fie în camioane "Molotov" fără prelată
ori în trenuri de marfă ticsite cu pradă metalică de război, foamea şi setea
îndurate au adus în lagărul din Donbas mai degrabă nişte suflete încă pâlpâind,
decât nişte trupuri destinate să clădească abataje în celebrele mine ucrainene.
Cei doi fraţi Pintilii au fost repartizaţi în formaţii de muncă
diferite. Truda lor de prizonieri trebuia să se consume la suprafaţa minei,
cărând trunchiuri de copaci, preluate dintr-un loc unde tulpinile din codri
erau lepădate de alţi nefericiţi. Pentru a-l putea transporta, sub un trunchi
de vreo 400 de kilograme se chirceau între opt şi zece prizonieri. Până la
stivă îi pândeau capcane care zdrobeau zilnic trupuri aproape stinse de foame,
frig şi boli.
Deşi era doar un schelet, Manole nu era omul care să se lase învins cu
una cu două. Nu se gândise la moarte nici sub gloanţele şi schijele războiului,
fiindcă, mai mult decât alţii, îl luase pavăză pe Dumnezeu şi credea cu tărie
în ziua cea mare a întoarcerii acasă. Frate-său mai vârstnic îl ocăra mereu că
nu se cruţă. Îl vedea întruna la capătul din faţă al trunchiului, acolo unde
primejdia strivirii se dovedise a fi mai frecventă.
Într-o zi, bădiţa Nică scăpă din nou de sub pază şi dădu fuga pe la frate-său, cu grija încuibată, încă din copilărie, în sufletul fratelui mai mare faţă de cel mic, deşi el era mai vulnerabil în condiţiile de acum. Dorul de cei trei prunci de-acasă şi teama că nu va rezista până la vremea întoarcerii la ei îi slăbiseră puterile peste măsură. Mai era aici şi grija pentru Manole, care parcă-şi provoca destinul prin mărinimia lui de-a se expune în locul altora.
Paşii împleticiţi ai bădiței Nică îl aduseră în acea zi pe fratele mai mare către frate-său, ca o prevestire rea. Tocmai când ajunse în zona de lucru unde-l găsea adesea pe Manole, o grămadă de umbre îmbrăcate în mantale zdrenţuite făcuse un fel de cupolă asupra unui trup neclintit, cu tâmpla brăzdată de linii sângerii. Îşi făcu loc şi Nică Pintilii în acea adunătură de trupuri, după ce păşise peste un trunchi rostogolit nefiresc în preajma acelei grămezi de oameni. Simţi deodată cum i se taie picioarele, căci recunoscu acolo, jos, trupul fratelui său. Cu mâinile nesigure, începu să-i frece faţa cu zăpadă, în speranţa că Manole zace doar într-un leşin. Frate-său nu dădea însă nici un semn de viaţă. Cei din preajmă îl priveau cu milă pe cel care-L implora pe Iisus să repete minunea cu …învierea lui Lazăr. Bădiţa Nică îşi ridică fratele inert în şezut, îl prinse de subsuori şi începu să-l târască spre ieşirea din lagăr. Striga cât putea într-o rusă stâlcită după ajutor.
Când a înviat din moarte, Manole se trezi împresurat de trei bărbaţi îmbrăcaţi
parţial în alb, într-o încăpere cu pereţi din zid. Trăind de mult timp numai în
barăci de scânduri, nu-şi putea explica cum a ajuns într-o asemenea clădire.
Avea să se dezmeticească mai târziu, când află că a zăcut acolo, la spital, în
neştire, vreo trei zile. A fost norocul lui să se afle în acel spital un medic
român, devotat jurământului lui Hipocrat. Acesta ceruse sprijin unui medic
neamţ, cu care doctorul român împărtăşea acelaşi statut de prizonier de război.
După vreo lună, cu auzul slăbit, aproape de surzenie, Manole Pintilii reveni în
lagăr, inapt însă pentru muncă.
La puţin timp după accidentul lui Manole, veni sorocul lui bădiţa Nică să se
apropie de buza prăpastiei dintre viaţă şi moarte, căci se îmbolnăvise de
tifos. În lagărul lor numai unul scăpase cu viaţă până atunci din agonia
acestei boli cumplite. Fusese dus în baraca cea izolată, căci acesteia i se
destinase rolul de lazaret (loc de carantină pentru bolnavii contagioşi). Era
rândul lui Manole acum să se îngrijească de frate-său, înfruntând ameninţarea
contaminării. Bădiţa Nică, pendulând între cele două maluri ale Styxului, cu
ultimele puteri, se ruga de el, plângând, să nu se mai apropie de lazaret.
Nădejdea lui era acum în supravieţuirea fratelui mai mic, căci numai el le mai
putea ţine loc de tată credincios copilaşilor lui de-acasă, în caz că el nu va
găsi putere să reziste. Apoi, nu suporta gândul că inima mamei, care-i aştepta
de ani de zile, ar putea rămâne nemângâiată până la moarte, în cazul că nu s-ar
întoarce niciunul dintre ei.
Într-o zi, inevitabilul se produse. Manole deveni şi el locatar al lazaretului
din lagăr. Şi dacă tot a trebuit să înfrunte moartea, ceru să o facă îmbrăţişat
cu fratele său, adică în acelaşi pat. În el, mezinul, încă mai licărea un pic
de speranţă, pe care dorea s-o împărtăşească acum cu bădiţa Nică. Au trecut
amândoi prin toate etapele bolii. Manole însă rezista bine. Rupea de la gura
lui din cartoful fiert, primit o dată pe zi, ca să-l întremeze pe frate-său.
Avea cu el şi o carte de rugăciuni, de fapt o epistolie, pe care i-o puse
mama-sa în sân la plecarea de-acasă. Se aşeza în genunchi în mijlocul barăcii
şi citea cu voce tare, pentru toţi bolnavii, cuvintele întăritoare, de fapt
singurul tratament pe care aceştia şi-l puteau administra – pentru suflet, căci
pentru trupul bolnav cei cu tifos nu primeau nimic. Totul era la cheremul
rezistenţei propriei naturi. Toţi bolnavii erau numai piele şi oase, dar câţiva
dintre ei au supravieţuit. A scăpat chiar şi cel care avea la un moment dat
cele mai mici şanse: Nică Pintilii, cel care avea de crescut trei copii, misiune
pentru care rămânerea în viaţă era o condiţie invariabilă. Toată viaţa sa avea
să-l privească pe frate-său, Manole, ca pe salvatorul lui deşi, în această
privinţă, loialitatea lor frăţească se manifestase într-o ideală reciprocitate.
Într-o dimineaţă senină de aprilie, 1946, când pe crengile pomilor înmuguriţi cântau
graurii, la o poartă de gospodari din Mirosloveşti, o mamă murmura pentru
ultima oară, cu ochii aţintiţi în lungul drumului, rugăciunea pe care o rostise
de o sută de ori pe zi, pe durata a cinci ani, de când amândoi băieţii îi
plecaseră la război: "Întâlneşte-i, Doamne, şi adu-mi-i sănătoşi
acasă!". Prin colbul uliţei, stârnit de hârjoana inocentă a câtorva copii,
ochii împăienjeniţi de-atâta plâns zăriră două siluete, apropiindu-se agale şi
sprijinindu-se una pe alta. Nu recunoscu în cei doi pe fiii ei, dar era
încredinţată că nu puteau fi alţii. Dumnezeu nu putea ignora puterea credinţei
acestei mame din Miroslăveşti. Şi aşa a şi fost.
După ani mulţi, când tocmai îl împlinea pe cel de-al optzeci şi patrulea,
Maranda Pintilii pleca împăcată acolo unde "…nu este durere şi nici
întristare", avțndu-i la căpătâi pe cei doi băieţi ai săi, Manole şi Nică,
pentru care ea consacrase, la scara unei arii spirituale locale, măsura-etalon
a dragostei de mamă.
Gheorghe Pârlea
Duhul vinovat al dragostei
Era prin aprilie, 1944, când bubuiturile surde ale proiectilelor de tun au început să zdruncine calmul relativ al satelor noastre. La Mirosloveşti erau deja amplasate unităţi militare, în aşteptarea confruntării de pe fracţiunea de linie Soci-Boureni a frontului din Moldova. Încă nu fusese dat ordinul de evacuare, iar spectrul morţii încă nu tulbura natura omenească. Chemarea dragostei primea sau nu răspunsul pereche, iar hora satului prilejuia încă întâlnirea destinelor pentru tinerimea aşezării moldave.
În gospodăria lui Neculai Albu, felcerul satului pentru necuvântătoare, fusese găzduit de ceva timp un sergent. Era comandantul unei grupe de ostaşi care asigura paza dealului de la răsărit, coasta cea încoronată de pădurea înţesată cu unităţi de artilerie, aflate în dispozitiv de luptă. Neculai Albu avea fete mari, între care Ileana strălucea de frumuseţe. Nici flăcăul venetic nu era mai prejos. Se vedea asta la horele satului, mai ales când, în hainele-i militare, prins în focoasa sârbă, bătea din pingele umăr la umăr cu flăcăii băştinaşi.
Deşi, până la venirea soldaţilor în sat, Ileana lu'Albu îi făcea ochi dulci lui Dumitru Ciocoiu, un consătean încă nechemat la oaste, fata nu mai prididea acum să-l soarbă din ochi pe dom'sergent. Băietanii mai hâtri au şi-nceput să slobozească aluzii în strigăturile lor din vâltoarea horei: “Bate talpa, don'sergent/ Cu Ileana chept-la-chept!”. Şi acestea nu-i cădeau bine deloc lui Dumitru. Aşa că între cei doi pretendenţi la farmecele Ilenei s-a născut, fără putere de stăpânire, o duşmănie de moarte.
Peste sat, firea încă palidă a primăverii mângâia pământul reavăn în lumina amiezilor. Soarele nu dovedea însă să dăruiască şi destulă căldură pentru sămânţa de curând îngropată în brazdă. Abia ieşiţi din iarnă, sătenii îşi terminaseră lemnele de foc, ba chiar şi cioclejii cei rămaşi de pe urma vitelor şi a oilor, dacă le aveau. Sobele lor de gătit înghiţeau întruna mai tot ce ardea. Gospodarii cu mai puţină stare îşi aduceau vreascurile de la pădurea din coasta satului. Pentru câte o sarcină de găteje se-nţelegeau ei cumva cu paznicii boierului Sturza şi-o scoteau la capăt. Dar acum era oprelişte mare din partea sentinelelor sergentului cel ţanţoş. Dumitru lu' Ciocoiu însă nu prea era dus la Biserică. Familia lui avea multe guri de hrănit şi nu era de şuguit cu asta. Făcu ce făcu şi, păcălind soldatul de pază, intră în pădure încins de mai multe ori cu o funie ce avea să-i folosească drept legătură pentru snopul de crengi uscate.
Gârbovit de greutatea-i din spinare, la-ntoarcere, pe drumul cel scobit adânc de carele satului vechi, de la Silişte, Dumitru se trezi faţă-n faţă cu sergentul. Rivalul său, cu gând ascuns şi cu prilej de-nfăptuire acum, sub aţâţarea văpăii din sângele lui fierbinte, îndreaptă puşca spre hoţul de lemne. Duhul cel vinovat de dragoste oarbă nu putu fi stăpânit de flăcăul-ostaş. Mâinile sale erau prea încleştate pe unealta morţii, dincolo de puterea lui de stăpânire. Degeaba l-a prins de armă Dumitru, cu singura-i mână liberă. Că n-apucase a răsturna în lături hrana focului ce-avea să-i gătească merindele de praznic întru pomenire. Glonţul sergentului îi străpunse trupul şi scăldă în sânge braţul de vreascuri, peste care flăcăul căzu cu o adâncă nedumerire pe chip.
În timp ce în ograda părintească, sub privirile curioase şi speriate ale copiilor, corpul lui Dumitru era cercetat de doctorii aceia ciudaţi, cei care opereaza fără să fie nevoie de anestezie, sergentul se dădea de ceasul morţii să iasă basma curată din această tărăşenie.
Sătenii de azi, copiii de demult care se holbau speriaţi prin gardul de nuiele la trupul dezgolit de haine şi de viaţă al flăcăului răpus, nu ştiu dacă sergentul a fost învinovăţit de crimă sau dacă a scăpat sau nu de glonţul inamic, pe frontul din Răsărit ori pe cel din Apus. Dar ştiu sigur că Ileana lu' Neculai Albu a rămas singură pentru multă vreme. Până când, ca o proscrisă a locului, şi-a găsit ursita undeva, departe, într-un alt sat.
Publicat în revista online Visul, nr. 53/2011
Într-o seară, la apel, soldatul socean lipsea. Absentul făcuse imprudenţa care avea să-i fie fatală: a ascultat de glasul inimii şi nu de cel al raţiunii.
În timpul nopţii ce a urmat aceleiaşi seri, pe un cal înspumat de zorul prin care soldatul spera să atenueze fapta-i necugetată, se întorcea la camarazii de arme din vizita fugară făcută alor săi. Camarazii însă îl întâmpinară ca pe un inamic, după cum le era consemnul.
Războiul nu cunoaşte clemenţa care, pe timp de pace, se naşte din circumstanţele atenuante. Soldatul a fost dus în faţa plutonului de execuţie, în prezenţa nedumeriţilor săi camarazi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu