luni, 24 februarie 2025

Moldova – toponim născut dintr-o legendă?...

 



      

            Legenda care leagă întemeierea voievodatului moldav și de satul Boureni consacră  în uz toponimul Moldova. Mai întâi, conform legendei, Moldova a devenit hidronim,  căci râul a primit nume de la Molda, tovarășa de vânătoare a voievodului maramureșean Dragoș, cățeaua înecată în apa învolburată în timp ce traversa râul în urmărirea bourului, sau poate chiar în înfruntarea ei cu fiara uriașă.

      Hidronimul Moldova va fi transferat apoi țării abia întemeiate, de fapt o marcă (termen folosit de unii istorici, dar neconform, după alții), un fort (în alt înțeles), căpitănie, poate o cazarmă, ca pavăză ungurească asupra incursiunilor tătărești. Această entitate cu rol militar, subordonată regelui Ungariei, avea o zonă de control extinsă la o regiune cuprinsă între Carpații Răsăriteni și râul Siret, iar la sud, până spre târgul Roman, spun unii istorici [1].

      Totodată, legenda consacră și semnul heraldic capul de bour, care va dăinui cinci secole pe stindardul Moldovei, iar apoi, trecut în cel al României rezultate din unirea provinciilor/ regiunilor istorice românești. În prezent, heraldicul cap de bour este inserat și în drapelul părții de vatră românească (Basarabia) devenită stat, respectiv Republica Moldova.

      Desigur, legendele sunt percepute ca povești care explică ceea ce nu poate fi dovedit cu documente, cu mărturii palpabile, fiindcă acestea lipsesc. Ele pot avea frânturi de adevăr, dar arar verificabile. De aici și întrebările: „Oare așa să fie?”, “Nu cumva se poate demonstra, dacă nu științific, măcar logic, ce e adevăr și ce e fantezie în legendă?”

      Să ne întrebăm așadar și noi dacă întradevăr toponimul Moldova datează de pe timpul Descălecatului (lui Dragoș) și dacă el a luat naștere pe calea etimologică a legendei vănătorii voievodale.

      Istoricii și lingviștii au manifestat preocupări în sensul acestor întrebări. Unii au considerat că Moldova are în componență vocabula molid, arbore caracteristic cursului superior al râului [2]. Râul își are izvoarele în Obcinele Bucovinene Feredeu și Mestecăniș și are bazinul hidrologic preponderent în județele Suceava și Neamț, zone împădurite (pe teritoriul județului Iași având un curs de doar 30 km, din totalul de 237 km). Dar numai 35% din bazin ar cuprinde și păduri de conifere [3], deci, concluzionează alți istorici, cade ideea cu molid în componența hidronimului Moldova.

      Pare mai plauzibilă presupunerea că la formarea toponimului Moldova au stat două cuvinte, unul de origine germanică, mulde/ molde (care înseamnă vale, albie, dar și dig, întăritură contra apei) și altul din lexicul dacilor, davă, care înseamnă cetate. Cele două vocabule, împreunate, au dat nume specific unei cetăți situate pe malul unei ape curgătoare [4].

      Pe malul râului care va fi numit mai apoi Moldova  va fi fost o cetate importantă (după Ion Pachia Tatomirescu, o cetate dacică cu funcție sacră), poate chiar Civitas Moldavie/ Moldaviensis (în documente maghiare, așezare menționată în anii 1285 și 1300) [5], aflată în zona târgului pe care localnicii îl numeau Baia, unde Dragoș-vodă și-a stabilit prima reședință și centru al voievodatului său de la est de Carpați. De la această cetate, existentă (se crede) de cu secole înaintea Descălecatului care a născut legenda, râul și-a primit numele de Moldova, atribuit inițial măcar unui segment al său.

      La 1300 este menționat și un antroponim cu vocabula aproximativă Moldova [6] în componență, anume Alexandru Moldaovici, menționat la Liov, ca negustor din orașul Molda (Baia). Iată că și numele cățelei lui Dragoș are o antedatare, în varianta toponimică a localității (pe atunci, minere) Baia .

      Pe această temă există și o variantă pusă pe seama combinației davei dacice cu un cuvânt din lexicul slavilor de vest (din Slovacia și Cehia), care, ca și populațiile germanice, se aflau în vecinătatea dacilor. Slavii de vest au în uz și ei mold/ muld pentru unele elemente hidrologice [7].

      Costache Negruzzi era de părere că numele Moldova a fost atribuit de romani mai întâi unui anume teritoriu (partea subcarpatică de la răsărit a Daciei), în varianta Mollis Dacia/ Mollis Davia cu înțelesul de Dacia Frumoasă/ Plăcută, și apoi sintagma, unificată într-o vocabulă (Moldavia/ Moldova), a trecut la numele râului [8]. Hidronimul este atribuit apoi și regiunii/ voievodatului.

      Din cele de mai sus se desprinde totuși o concluzie care contrazice legenda măcar în privința existenței variantelor toponimice apropiate de toponimul Moldova încă de dinaintea Descălecatului lui Dragoș din Maramureș – nu din Giulești, nici din Bedeu (azi, Bedevlia în Maramureșul din Ucraina), fiindcă istoricii încă nu s-au pus de acord cu acel Dragoș dovedit că i-a avut urmași pe Sas, fiul, și pe Balc, nepotul [9].

      Ar mai fi de consemnat că lingviștii au găsit, în documente vechi, și variante românești ale vocabulei-rădăcină pentru Moldova, ca substantive comune: moldă, cu sensul de munte, și moldău, cu înțelesul de deal. [10], asta ducând, prin deducție, și la probabilitatea ca toponimul Moldova să aibă în structura lui etimologică o vocabulă neaoșă din perioada străromână, din acele veacuri ale primului mileniu d. H., când s-ar fi structurat limba română.

Gheorghe Pârlea   

Observație: Textul este un extras dintr-o lucrare monografică (care mă are ca autor) dedicată satului Boureni, areal în care cronicarul amplasează vânătoarea legată de legenda Descălecatului moldav.  

      

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

ALEXANDRU LAMBRIOR, posibil nepot celebru al baștinei mele

(O pledoarie pentru revendicarea junimistului ca  posibil nepot celebru al baștinei mele ***  O comunitate urbană sau rurală își contur...